Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lemon Technology

Dovolenkový rozchod roku. Fischer opouští Invii, výhrady má i Exim

  • 150
Na českém trhu s dovolenými dochází k největšímu rozchodu za poslední roky. Největší tuzemská cestovní kancelář Fischer opouští největšího prodejce zájezdů, Invii. Následovat přitom mohou další velcí hráči.

Cestovní kancelář Fischer, pod kterou patří například i cestovka Nev-dama, oznámila ukončení spolupráce se stručným vysvětlením.

„K rozhodnutí jsme dospěli po zralé úvaze, co bude pro naši společnost nejlepší. Do naší obchodní strategie momentálně spolupráce s agenturou Invia nezapadá, proto jsme se ji rozhodli ukončit,“ uvedl výkonný ředitel Fischer Group Jiří Jelínek. „Jsem přesvědčený, že máme dostatečnou sílu na to, abychom dokázali stejný objem zájezdů prodat ve vlastní síti,“ dodal.

Ročně prodal Fischer přes Invii podle informací iDNES.cz zájezdy za zhruba 400 milionů korun. Invia, která podle posledních dostupných výsledků prodala v roce 2015 zájezdy za 4,26 miliardy, však mluví o nižším podílu pod tři procenta.

„Mrzí nás, že se jeden ze stovek našich partnerů rozhodl ukončit nabídku zájezdů prostřednictvím cestovní agentury Invia. Na náš byznys rozhodnutí Fischer Group nemá vliv, nabídka se asi sníží o několik hotelů, klienti to ale v celkovém počtu milionů termínů vůbec nepostřehnou,“ řekl šéf marketingu Invia Michal Tůma.

Podle informací iDNES.cz je důvodů k rozchodu více, což naznačuje i vyjádření jiné velké cestovní kanceláře Exim Tours. „Některé marketingové praktiky zmiňovaného provizního prodejce se nám také nelíbí. Další případné kroky proto zvažujeme,“ řekl marketingový ředitel Exim Tours Stanislav Zíma.

Z největších oslovených cestovek je Exim Tours jediný, kdo řekl, že není s Invií spokojený.

Důvody odchodu? I obavy z nové konkurence

Jedním z hlavních důvodů je podle informací iDNES.cz i obava, že si velké cestovky spoluprací s Invií vychovávají konkurenta. Invia začínala jako klasický prodejce provizních zájezdů. Loni ale vznikla firma Invia International, která už se zabývá i sestavováním samotných zájezdů. „Cestovky si tak říkají, proč mají vlastně podporovat byznys nového konkurenta v oblasti zájezdů,“ prozradil zdroj iDNES.cz.

To, že nejde čistě o problém s internetovými agenturami, obecně potvrzuje i fakt, že Fischer bude dál prodávat zájezdy přes jiné portály nabízející zájezdy od více cestovek.

Invia má na trhu on-line prodejů zájezdů výrazně většinový podíl. Pro cestovky je to často důležitý prodejní kanál, protože samy neumějí přitáhnout svými pobočkami či weby dostatek lidí. Na druhou stranu, Invia potřebuje také velkou zásobu zájezdů od co nejvíce cestovek. Pro Invii je navíc reálnou hrozbou skutečnost, že cestovky začínají dohánět zpoždění s on-line prodejem a masivně investují do nových rezervačních systémů.

„Vlastní internetový prodej Čedoku dále významně vzrostl po aktuálních úpravách rezervačního systému a po uvedení nového uživatelsky mnohem příjemnějšího webového portálu Čedoku do plného provozu v únoru tohoto roku,“ říká například ředitel Čedoku Jan Koláčný. Agenturní prodej bere jako doplněk k odbytu zájezdů přes pobočky.

Rozchod přichází v době, kdy se cestovkám daří a jsou plné optimismu před nadcházející sezonou. Prodeje v předprodejích jsou na rekordní výši a cestovky věří, že nebudou muset prodávat tolik zájezdů na poslední chvíli. Právě ty jsou silnou stránkou internetových agentur.