Václav Fischer popírá, že by slevovou kartu Tomi Card klientům nutil. Ilustrační foto.

Václav Fischer popírá, že by slevovou kartu Tomi Card klientům nutil. Ilustrační foto. | foto: Radek Miča

Fischerovi klienti přijdou o tisícovku za slevovou kartu

  • 3
Za zaplacenou dovolenou u zkrachovalé cestovní kanceláře Tomi Tour nedostanou její zákazníci vše, co jí zaplatili. Smůlu mají hlavně tisíce klientů, kteří si koupili k zájezdu slevovou kartu Tomi Card za 990 korun. Tou cestovka spojená s Václavem Fischerem podmiňovala velké slevy na zájezdech.

Slevová karta totiž není součástí zájezdu a kupní ceny. "Pojištění se týká ceny zájezdu, ne slevové karty," potvrdila mluvčí Union Poisťovny Judita Smatanová.

Podle zkušeností klientů zákazníci neměli jinou možnost než si kartu koupit, jestliže chtěli využít slev. "Podmínkou Tomi Card - není v ceně zájezdu," stojí v kupní smlouvě.

"Řekli nám při nákupu, že si kartu musíme pořídit, jinak nedosáhneme na slevu," řekla jedna z klientek Tereza Lišková z Prahy. Skupina čtyř přátel tak přijde, pokud dostane za samotný zájezd sto procent peněz zpět, o téměř čtyři tisíce korun. "I kdybych teď dostala sto procent z ceny zájezdu, bude to o osm procent méně, než jsem zaplatila celkem," dodala.

Václav Fischer ale odmítá, že by kartu zákazníkům vnucoval. "Byla to podmínka, pokud chtěli lidé dostat vyšší slevy nebo dárky zdarma. Pokud si ji nepřáli, sleva byla nižší," dodal Fischer. Podle Liškové však prodejce zájezdů takovou možnost nenabídl. "Když sečtu všechny klienty, je to zajímavá suma, na kterou si mohli takto přijít," řekla.

Slevová karta nabídla i 500 korun na konzumaci ve Fischer Café v Praze a Brně. "Konzumace se nekonala, protože Fischer Café v době, kdy poukaz platil, v Praze neexistovalo," dodala Lišková. Karta nabízela možnost slev ještě v některých hotelech či lyžařském areálu, podle Fischera tyto slevy budou zřejmě dál platit.

Podle Tomia Okamury z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur mají problém navíc i zákazníci, kteří si u Tomi Tour koupili jen charterovou letenku. Let se totiž neuskuteční. "Pojištění se vztahuje jen na cestovní smlouvy a tou letenka není, takže lidé nedostanou vůbec nic," dodal Okamura. Klienti mohou nárokovat ztrátu jen v insolvenčním či konkurzním řízení. O insolvenční řízení Tomi Tour podle Fischera už cestovní kancelář zažádala, ale dosud ho soud nezahájil.

Do Česka se postupně vracejí lidé, kteří odjeli na dovolenou ještě před pádem cestovky. Kolik jich na odlet čekalo, ale zatím není jasné. Okamura hovoří o deseti tisících klientech, Tomi Tour však zatím nezveřejnila jejich seznam. Podle Fischera to učiní dnes.