Představení nového autobusu FlixBus.

Představení nového autobusu FlixBus. | foto: Renelt YanMAFRA

Invaze zelených autobusů. FlixBus chce Prahu spojit se západem i východem

  • 53
Německá společnost FlixBus chce výrazně expandovat v Česku. K dosavadním 76 autobusovým spojům z Prahy denně, jako například do Berlína, Hamburku či Drážďan, hodlá postupně přidat další linky do zahraničí včetně spojů do Chorvatska. Uvažuje také o zřízení vnitrostátní linky.

Oficiálně FlixBus dopravcem není, přesto chce být největším hráčem v Evropě v dálkové mezinárodní autobusové dopravě. Autobusy si včetně kompletních služeb pronajímá od jiných partnerů.

V Česku je jejím hlavním partnerem společnost Umbrella, která z Prahy jezdí s 23 zelenými autobusy. Šéf Umbrelly Pavel Steiner v úterý uvedl, že FlixBus hodlá z české metropole expandovat na všechny světové strany.

„Praha je pro FlixBus výhodná polohou i jazykovým prostředím. Proto chystáme i další linky do Polska, Běloruska i Ruska,“ řekl Steiner.

Do Paříže, Bruselu, ale i do Chorvatska

FlixBus je v podstatě franšízou, která si najímá na jednotlivé linky různé partnery, cestujícím pak garantuje jednotný standard. Z Prahy s logem FlixBusu denně odjede 76 autobusů, jejich počet ale příští rok rychle poroste.

Jisté je spuštění linky do Paříže či Bruselu, chystá se letní linka do Chorvatska i možné spojení s alpskými středisky.

Z Prahy nabízí spojení do celkem 385 destinací v 16 zemích. Firma si zakládá na tom, že jezdí velmi často: například do Drážďan jezdí autobusy z Prahy až osmnáctkrát denně.

Podle Steinera firma připravuje i vstup na vnitrostátní dálkové linky, které za poslední roky ovládla Student Agency se svými žlutými busy. S nimi si firma konkuruje už i v mezinárodní dopravě.

Pro cestující je to dobrá zpráva: zvýší se jak konkurence, tak počty spojů do některých evropských měst. Přínosy konkurence jsou vidět i na cenách jízdenek, které například na trasách z Prahy do Berlína nebo do Vídně za rok výrazně spadly.

FlixBus má jiný model, než Student Agency, která se v Česku stala na dálkových trasách dominantním hráčem. Jezdí bez stevardek, v autobusech je více místa, občerstvení si mohou cestující zakoupit během jízdy.

Autobusy mají wi-fi připojení k internetu a elektrické zásuvky. Největší část flotily jsou vozy Setra. „Máme dvakrát dražší autobusy než Student Agency,“ tvrdí Steiner. Současně ale připustil, že na některých trasách zvažují nasazení stevardek.

Firma, podobně jako jiní dopravci, bojuje s nedostatkem řidičů. Podle Steinera jim firma nabízí čistého přes 34 tisíc korun bez diet za cesty do zahraničí. Spolupráce s FlixBusem je založená na sdílení nákladů a výnosů z trasy. „Rozhodnutí o trasách je na nás. Naši partneři jsou ale skutečnými partnery, nejen dodavatelé,“ řekla mluvčí FlixBusu Bettina Engert.

FlixBus vznikl jako reakce na otevření trhu v dálkové dopravě autobusům. Do roku 2013 na většině tras autobusy jezdit nemohly a lidé museli používat vlaky. Mezi jeho akcionáři je například společnost Daimler či fond General Atlantic, který stál za financováním rozjezdu Facebooku.

Firma denně vypraví 45 tisíc spojů po celé Evropě, nedávno pohltila svého německého konkurenta MeinFernBus.de.