Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Poslanci zkouší prodloužit život billboardům. Přes odpor ministerstva

  • 41
Poslanec Jaroslav Foldyna z ČSSD zkouší protlačit změnu zákona, která by mohla výrazně ulehčit život provozovatelům billboardů kolem dálnic a silnic I. třídy. V krátké době jde už o druhý poslanecký pokus, jak prodloužit setrvání billboardů u hlavních tahů. První snahu poslance Stanislava Berkovce z ANO už odmítla vláda.

Foldyna navrhuje v zákoně o pozemních komunikacích novou definici zastavěného území - v podstatě by mělo jít o prostor od značky začátek obce ke značce konec obce. Zdánlivá banalita má z pohledu venkovní reklamy zásadní vliv. Chystaný konec billboardů u dálnic a silnic I. třídy se totiž netýká zastavěného území, tedy měst a obcí.

„Poslanec Foldyna chce uzákonit, aby toto území nebylo definováno zákonem jako určitý počet staveb, ale o jeho rozsahu mohly rozhodovat obce. A protože už by obce nesvazovala zákonná definice, byla by pro billboardáře mnohem snažší možnost dohody, jak si významně rozšířit území, ze kterého nebudou muset v září 2017 odstraňovat své poutače,“ vysvětlil Vojtěch Razima z obecně prospěšné společnosti Kverulant.org, která proti reklamám u silnic dlouhodobě bojuje.

Foldyna už dříve vyjádřil podporu zachování billboardů na dalších pět let, teď ale svůj návrh vysvětluje hlavně problémy, které současná definice zastavěného území způsobuje.

„Nejedná se o nový, unikátní přístup, takto podobné území ve svém předmětném předpisu vymezuje nově například Slovenská republika. A právě z důvodů, že i tam naráželi na nejednoznačnost výkladu, přistoupili ke změně, která je z jazykového hlediska naprosto jednoznačná,“ vysvětlil Foldyna.

Razima ale nemá pochyby, že Foldyna plán prosazuje za značné podpory billboardové lobby. „Kverulant si nedovede vysvětlit aktivitu poslance Foldyny jinak než korupcí. Billboardáři totiž mají politikům co nabídnout. Vedle peněz je to také možnost inzerovat zdarma nebo s výraznou slevou na billboardech po celé republice,“ dodal Razima.

Proti Foldynově návrhu je i ministerstvo dopravy, které má příslušný zákon na starosti. „Navrhovaná změna by podle našeho názoru způsobila rozšíření prostoru, kde nebude silniční ochranné pásmo, a tudíž nebude možné zejména reklamní zařízení vůbec regulovat, což by mělo negativní vliv hlavně na bezpečnost provozu,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Podle něj obce cíl přesnějšího vymezení souvisle zastavěného území podporují, ale ne úpravou navrženou Foldynou, protože pak by umisťování reklam do blízkosti silnic nepodléhalo povolení příslušného silničního správního úřadu. „Další změna by měla být výsledkem promyšlené legislativní úpravy, která vzejde z odborné diskuze a k níž se standardně vyjádří dotčené resorty a shodne se na nich vláda,“ dodal Neřold.