Ford: sto let obřích úspěchů i propadáků

  • 9
Obrovské oslavy, tisíce nablýskaných starých aut, davy fanoušků, koncerty a automobilové závody o víkendu zaměstnávaly šéfa druhé největší světové automobilky Williama Claye Forda. Firma, kterou založil jeho prapraděd Henry Ford, slaví sto let.

Ani okázalý ohňostroj nad hlavním stanem ve městě Dearborn však nemohl zahnat stíny, které se nad automobilkou vznášejí. Stačí se podívat do poslední výroční zprávy. Před pěti lety měla Ford Motor Company hrubý zisk 22 miliard. Pak začalo táhlé klesání až na loňských 980 milionů.

Edisonův přítel Henry Ford
Druhá největší světová automobilka (první je General Motors) vznikla v roce 1903. Založil ji Henry Ford, šéfinženýr Edison Illuminatig Company, jemuž bylo tehdy čtyřicet let. Byl velkým přítelem a obdivovatelem Edisona.

Kritici Fordovi občas vyčítají, že ačkoliv je stejně slavný, na rozdíl od Edisona nic nevynalezl. "Přesto však byl skutečným inovátorem. Jeho osobním přínosem byla hromadná výroba, hromadný trh a ziskovost velice levného zboží," napsal profesor managementu Peter F. Drucker v knize Věk diskontinuity.

Zázrak jménem Ford T
S prvním úspěšným automobilem přišel Henry Ford v roce 1908. Tedy v době, kdy prý byli zabiti bankovní lupiči Butch Cassidy a Sundance Kid. Vůz se jmenoval Ford T. Získal si přezdívku "Plechová Líza" a říká se, že právě na jeho kolech se Amerika řítila z westernových časů do průmyslové epochy.

Za úspěch Fordu T mohla pásová výroba, kterou Ford zavedl v roce 1913 jako první v automobilovém průmyslu. Pomohla mu osmkrát zvýšit produktivitu práce. Ostatní firmy nedokázaly držet krok, a tak už v roce 1914 ovládal Ford téměř padesát procent trhu.

Svou roli v tom hrála stále klesající cena vozu. "Vždycky, když ji snížím o dolar, získám tisíc nových kupců," zní často citovaný výrok Henryho Forda. Do ukončení výroby v roce 1927 bylo vyrobeno přes 15 milionů Fordů T. Model dodnes figuruje v první pětce nejprodávanějších aut všech dob.

Edsel: auto, které se nelíbilo
Do historie se nezapsaly jen obrovské úspěchy Fordu, ale také velké průšvihy. Zvláště ten, který se stal při uvádění značky Edsel na trh. Na počátku stála reklamní kampaň, hodnocená tehdy jako největší v historii automobilového průmyslu. Byla založena na tajemství. Lidé měli auto poprvé uvidět až v den uvedení do prodeje. Propagovaly ho i takové hvězdy jako Bing Crosby, Frank Sinatra nebo Louis Armstrong.

Kampaň byla velice úspěšná. Na první edsely se 4. září 1957 přišly podívat tři miliony Američanů. Jenže auto se jim nelíbilo. Masku chladiče přirovnávali ke koňskému chomoutu nebo k záchodovému prkénku. V době hospodářské recese se jim zdála přemrštěná i cena. Během tří let se prodalo necelých 111 tisíc vozů. Pak výroba skončila.

"Ford přišel zhruba o 250 milionů dolarů, což je v přepočtu na dnešní ceny zhruba 2,25 miliardy," konstatoval automobilový historik Phill Skinner.

Problémy pak zasáhly Ford ještě několikrát. Nikdy už to nebylo kvůli marketingu - nýbrž kvůli kvalitě, což se stane každé automobilce. Malému modelu Pinto z roku 1971 občas vzplál karburátor. Ford musel bezplatně opravit 220 tisíc aut. Kolem roku 2000 zase šokovaly havárie velkých Fordů Explorer, kterým praskaly pneumatiky Firestone. Firma jich musela zdarma vyměnit 13 milionů, a navíc odškodňovala oběti nehod. Za poslední dva roky ji to stálo 6,4 miliardy dolarů.

Mustang, babička s umělými ňadry
Ford využil svých zkušeností s edsely, když o pár let později uváděl na trh sportovní vůz Mustang. Tehdejší šéf Fordu Lee Iacoca ušetřil více než tři čtvrtiny peněz potřebných na vývoj tím, že použil řadu dílů z dosluhujícího rodinného sedanu Ford Falcon.

"Výrobní plánovač Dick Place na to řekl, že chtít udělat z falcona takové okázalé auto je jako přidělat babičce umělá ňadra," napsal Iacoca ve svých vzpomínkách. Ale když ukázali testovací skupince lidí model nového a jakoby svalnatého Mustangu, líbil se. A ještě více lákala nízká cena.

Auto pojmenované podle slavné stíhačky z druhé světové války bylo představeno na Světové výstavě v New Yorku v roce 1964. Okamžitě se stalo hitem. Za prvních 12 měsíců se prodalo rekordních 417 174 vozů. "Během prvních dvou let vytvořil mustang čistý zisk 1,1 miliardy dolarů. A to v relacích roku 1964!" vzpomíná na úspěch Iacoca.

Jak Ford deklasoval Ferrari
V téže době, kdy Ford vyvíjel mustanga, se rozhodl koupit italskou automobilku Ferrari. V roce 1963 už byla dohoda téměř podepsána, ale Enzo Ferrari na poslední chvíli couvl. To manažery Fordu rozčililo. Slíbili, že to Italům vrátí na závodní dráze.

Evropská pobočka vyvinula supersportovní Ford GT 40. Napřed se mu příliš nedařilo, ale v roce 1967 zazářil. Ve světoznámém závodu 24 hodin Le Mans získaly Fordy GT 40 první tři místa a Ferrari skutečně deklasovaly.

Escort poráží Plechovou Lízu
Evropské fordy ovšem dokázaly dobývat úspěchy i na poli masového prodeje. Ford Escort, jehož první model se objevil v roce 1968, se na konci tisíciletí vyšvihl v počtu vyrobených kusů před slavný Ford T. Podle odhadů se prodalo celosvětově zhruba 20 milionů escortů.

Fenomenální úspěch zaznamenala také malá fiesta, která se začala vyrábět ve španělské Valencii v létě 1976. Milion aut prodaných za 32 měsíců znamenal nový rekord Fordu. Počet vyrobených fiest už překročil deset milionů.

Ale zcela nejúspěšnějším fordem kupodivu není osobní automobil. Je to pick-up (malé nákladní auto) Ford F Series, vyráběné od roku 1948. Je to nejziskovější vůz automobilky prodalo se ho hodně přes 22 milionů.

Těžká hlava Williama Forda
Nynější šéf automobilky William Clay Ford v rozhovorech přiznává, že není v situaci, kdy by se mohl zvlášť radovat, i když už prý vnímá obrat k lepšímu. Plní revitalizační plán, který má ušetřit během několika let devět miliard dolarů.

Navíc musí určit strategii automobilky pro další desetiletí, aby se dokázala bránit sílící japonské konkurenci. "Každé špatné rozhodnutí může mít v této době pro automobilku osudné důsledky," nechal se nedávno slyšet.

Ford F-150

Ford Escort

Tento vůz byl vyroben v roce 1964.

Ford T známý jako "Plechová Lízinka".

Kolona 3200 historických automobilů Ford T na cestě napříč Amerikou do Dearbornu ve státě Michigan. Legendární automobily, kterých se prodalo 15 milionů kusů, se v ústředí Fordu účastní oslav stoletého jubilea.