Na větší tržby se už těší provozovatelé restaurací a barů, kam se lidé chodí dívat na fotbal v televizi.
Hody však mají i výrobci různých suvenýrů tematicky souvisících s mistrovstvím Evropy a mobilní operátoři. Ti využívají fotbalovou euforii k prodeji textového i obrazového zpravodajství, ale i zábavy.
"Ukazuje se, že stále více lidí se spoléhá na svůj mobil jako na věc schopnou zprostředkovat aktuální informace i v terénu," říká šéf rozvoje služeb Eurotelu Justin Stockton.
"Díky exkluzivnímu zpravodajství ze zápasů českého týmu i z dění na Euru 2004 mohou mít například fotografii vstřeleného gólu během několika minut v mobilu," doplňuje Jiří Hájek z T-Mobilu.
Eurotel, T-Mobile i Oskar vycházejí ze zkušeností z hokejového šampionátu. "Například hokejové multimediální zpravodajství mělo trojnásobný provoz oproti běžnému období," říká Petr Šindler z Oskara.
Půl miliardy za reklamu
Mistrovství Evropy je jednou z největších akcí i pro reklamní trh. Do médií podle odborníků přiteče za reklamy spojené s fotbalem částka mezi 350 až 500 miliony korun.
"Je to jedna z nejvýznamnějších událostí, které reklamní a mediální trh letos potká. Z českého pohledu je ovšem letošní mistrovství světa v hokeji důležitější," řekl marketingový ředitel agentury ARBOmedia Štěpán Wolde.
Ostatní obory sice takový impuls nedostanou, ale podle studie ABN-AMRO bude mít fotbal ještě jeden pozitivní efekt na zúčastněné země. Každý úspěšný zápas zvyšuje důvěru fanoušků-spotřebitelů ve vítězný stát. Stimuluje to chuť lidí nakupovat.
Zemí, které šampionát bezpochyby prospěje nejvíce, je pořadatel Portugalsko. Největší efekt na růst jeho bohatství má mít výstavba nových stadionů a příliv turistů. Těch má podle odhadů do Portugalska přijet okolo půl milionu, z toho z Česka asi dvacet tisíc fanoušků.
Portugalsko má jen z turistů získat příjmy podle odhadů 262 milionů eur. Celkově šampionát má v této zemi podpořit ekonomický růst o 0,1 až 0,2 procentního bodu.
Vydělají všichni účastníci
S růstem však mohou počítat i ostatní účastnické státy. Podle propočtů Centra pro rozvoj ekonomiky a byznysu má například anglická ekonomika získat v případě, že se její tým probojuje do závěrečných kol, příjmy až jednu miliardu liber.
Zvláště proto, že na rozdíl od posledního velkého fotbalového turnaje - mistrovství světa v Koreji, budou zápasy začínat až v podvečer a lidé nebudou muset utíkat z práce. "Každý zápas Anglie znamená zvýšení příjmů v anglických restauracích o 116 milionů liber," potvrdil pro BBCNews analytik Richard Greenwood.
Přenosy zápasů se chystá vysílat 35 tisíc ze 60 tisíc anglických hospod. Vydělají i firmy, které fotbalisty oblékají. Například Puma, která obléká do dresů čtyři z šestnácti týmů včetně Česka, si od Eura 2004 slibuje zvýšený zájem o své výrobky až o dvacet procent.
FOTBALOVÉ ČLÁNKY Z EURA NAJDETE NA SPORT.IDNES.CZ |