

Pražský tunel Blanka se konečně otevírá. Veřejné rozpočty stál 43 miliard korun. Od roku 1989 to však není úplně nejdražší projekt. Podívejte se na žebříček nejvýznamnějších dopravních staveb otevřených v posledním čtvrtstoletí. Dohromady se za ně utratilo 221 miliard korun: 14. MÍSTO: Modernizace železničního uzlu Břeclav (Jihomoravský kraj) - Modernizace jednoho z nejvýznamnějších železničních uzlů v Česku proběhla ve dvou etapách. V první v hodnotě 300 milionů korun bylo v roce 2008 opraveno vlakové nádraží, druhá etapa, která skončila v prosinci 2014, zahrnovala práce v hodnotě 1,2 miliardy korun, mimo jiné generální obnovu kolejiště.
Autor: Radek Miča, MAFRA
13. MÍSTO: Prodloužení linky B pražského metra - 5,1 km dlouhý úsek s pěticí stanic (Hůrka, Lužiny, Luka, Stodůlky, Zličín) začal Metrostav stavět v roce 1987 a zprovozněn byl 11. listopadu 1994. Celkový účet za stavbu činil skoro čtyři miliardy korun.
Autor: ČTK
12. MÍSTO: Strahovský tunel (Praha) - Dva kilometry dlouhý tunel, který spojuje Smíchov s pomezím Břevnova a Střešovic, byl otevřen 2. prosince 1997. Náklady na vybudování tunelu, jehož stavba byla zahájena v květnu 1985, dosáhly 5,7 miliardy korun.
Autor: Jiří Benák, iDNES.cz, ČTK
11. MÍSTO: Část IV. železničního koridoru Votice-Benešov (Středočeský kraj) - Modernizace 18,4 km tratě, na které vznikla druhá kolej, pět tunelů a dvě nové zastávky (Bystřice u Benešova a Tomice). Celkové náklady akce, která byla ukončena v červnu 2013, dosáhly 6,7 miliardy korun.
Autor: Radek Cihla, MAFRA
10. MÍSTO: Tunel Mrázovka (Praha) - Přes 1200 metrů dlouhý silniční tunel v Praze 5 spojil po svém otevření 26. srpna 2004 část městského okruhu ze Zlíchova se Strahovským tunelem. Původně měl tunel, jehož ražba byla zahájena na konci roku 1998, stát 4,5 miliardy korun. Nakonec se jeho cena vyšplhala na sedm miliard.
Autor: Petr Novotný, MF DNES
9. MÍSTO: Odbavovací terminál letiště Praha-Ruzyně - Nový terminál, který umožnil odbavit o čtyři miliony více cestujících, byl otevřen v lednu 2006. Terminál stál 8,2 miliardy korun.
Autor: Jan Zátorský, MAFRA
8. MÍSTO: Prodloužení linky B pražského metra - 6,4 kilometrů dlouhá trasa, která má celkem pět stanic (Vysočanská, Kolbenova, Hloubětín, Rajská zahrada, Černý Most), byla zprovozněna 8. listopadu 1998. Celá stavba přišla na více než devět miliard korun.
Autor: Nikola Hronková, MF DNES
7. MÍSTO: Nové spojení (Praha) - Největší železniční stavba v Praze za posledních 25 let. Do provozu byla uvedena 1. září 2008. Součástí stavby jsou mimo jiné dva dvojkolejné železniční tunely (Jižní vítkovský 1364 m, Severní vítkovský 1316 m), několik mostů a cyklostezka. Celkové schválené náklady projektu činily zhruba 9,3 miliardy korun.
Autor: Michal Šula, MAFRA
6. MÍSTO: Obchvat Plzně na dálnici D5 (Plzeňský kraj) - Poslední 3,5 km dlouhý dálniční úsek kolem Plzně zahrnující tunel vrchem Valík byl otevřen 6. října 2006. Celý zhruba 20 km dlouhý obchvat města, který se začal stavět už v roce 1994, stál včetně daně více než 14 miliard korun.
Autor: Jiří Berger, MAFRA
5. MÍSTO: Prodloužení linky C pražského metra - 4,6, km dlouhý úsek s trojicí stanic (Střížkov, Prosek, Letňany) byl otevřen 9. května 2008. Stavba, která začala v květnu 2004, vyšla na 15,5 miliardy korun.
Autor: Michal Šula, MAFRA
4. MÍSTO: Krušnohorský úsek dálnice D8 (Ústecký kraj) - 23,4 km dlouhý krušnohorský úsek D8, který má celkové převýšení 482 metrů a zahrnuje několik stavebně náročných mostů a tunelů, byl otevřen 21. prosince 2006. Zároveň byl uveden do provozu úsek německé dálnice A17 od hranic do Drážďan a hraniční přechod Krásný Les-Breitenau. Stavba dálnice mezi Trmicemi a německou hranicí začala v roce 2004 a stála 19 miliard korun.
Autor: Karel Pešek, MAFRA
3. MÍSTO: Jihozápadní část pražského okruhu R1 (Praha, Středočeský kraj) - Stavba, která propojila dálnici D1 směřující na Brno a Ostravu s D5, která vede přes Plzeň do Německa, byla otevřena 20. září 2010. Na okruhu o délce 23 km je 40 mostů (včetně přes dva kilometry dlouhé mostní estakády přes Berounku a Vltavu) a dva dvoutubusové tunely - Komořanský (1937 m) a Lochkovský (1661 m). Podle ŘSD stavba, která byla zahájena v květnu 2006, vyšla na zhruba 18 miliard korun bez DPH.
Autor: Michal Šula, MAFRA
2. MÍSTO: Blanka, která se začala stavět v roce 2007, je největší dokončenou podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v ČR. Je označována za nejdelší městský tunel v Evropě, na druhé místo odsune tunel v Madridu. Zakázku na stavbu tunelu získala společnost Metrostav. Původně měl být zprovozněn v roce 2011, termín se později odsunul na jaro 2014, poté se neoficiálně mluvilo o předvolebním termínu 4. října 2014, letos na jaře se pak objevil zářijový termín. Výstavbu schválilo vedení města v čele s bývalým primátorem Pavlem Bémem (ODS) s tím, že bude stát asi 29 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale nové vedení města zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS; ve funkci od listopadu 2010 do května 2013) nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by měla podle čísel od magistrátu činit 37,9 miliardy korun. Včetně napojení na Strahovský tunel dokonce 43 miliard korun.
Autor: Jakub Karlíček (SATRA)
1. MÍSTO: Dálnice D47 (nyní součást D1, Moravskoslezský a Olomoucký kraj) - Stavba zhruba 80 km dlouhé dálnice od Lipníku nad Bečvou na Ostravu a k polským hranicím byla zahájena již v roce 1999, po přerušení pak v roce 2003. Poslední část byla otevřena veřejnosti 25. listopadu 2009, úsek mezi Bohumínem na Karvinsku a polskými hranicemi až 30. listopadu 2012. Stavba, jejíž součástí je například i více jak kilometr dlouhý tunel Klimkovice, vyšla na zhruba 60 miliard korun.
Autor: Libor Teichmann, MAFRA