náhledy
Lokomotiva 475.1, řečená Šlechtična. Za ní osobní vagony.
Autor: Michal Krechowski
Parní rychlíková lokomotiva 498.104 přezdívaná Albatros
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Parní rychlíková lokomotiva 498.104 přezdívaná Albatros
Autor: iDNES.cz
Jindřich Rachota roky vedl Depo historických vozidel Českých drah, od letošního roku v něm působí jako poradce.
Autor: České dráhy
Lokomotiva 310.0134 patří turnovskému Klubu přátel železnic Českého ráje, jezdí s nostalgickými vlaky zejména v Libereckém kraji. Na snímku v Karlově pod Ještědem
Autor: Jan Sůra, iDNES.cz
Čtyřkolák čeká letos velká oprava pojezdu a kotle, na Posázavském Pacifiku ho nahradí nejspíše Všudybylka.
Autor: České dráhy
Velmi využívanou parní lokomotivou je stroj 434.2186, který jezdí například historické jízdy na Posázavském Pacifiku, zahrál si v mnoha filmech. Letos ale jezdit nebude, čeká ho oprava.
Autor: České dráhy
V lužanském depu historických vozidel finišují na jaře opravy parních lokomotiv před hlavní sezónou.
Autor: Jan Sůra, iDNES.cz
Každá výstava parních lokomotiv se těší velkému zájmu zejména rodin z dětmi. Na snímku Albatros 498.022 a předválečná rychlíková lokomotiva 486.007 přezdívaná Zelený Anton
Autor: České dráhy
Během Národního dne železnice v Olomouci v roce 2010 měli lidé možnost vidět v provozu ještě lokomotivu Albatros 498.022. Dnes je odstavena v Lužné.
Autor: Jan Sůra, iDNES.cz
Velmi často v čele historických vlaků uvidíte lokomotivu řady 354.1. Pro svoji univerzálnost a velké rozšíření se ji přezdívá Všudybylka. Na snímku v Kořenově.
Autor: Jan Sůra, iDNES.cz
Na malé ploše mají návštěvníci některých akcí v ČD Muzeu v Lužné možnost vidět lokomotivy v provozu z bezprostřední blízkosti. Parní lokomotiva Papoušek patří mezi velmi často nasazované, například na vlacích z Prahy na Křivoklát či do Lužné.
Autor: Jan Sůra, iDNES.cz
Muzeum v Lužné u Rakovníka těží i ze své polohy uprostřed hlubokých lesů. Letošní setkání parních lokomotiv proběhne 24.a 25.6.
Autor: Jan Sůra, iDNES.cz
Největší akcí v ČD Muzeu v Lužné je setkání parních lokomotiv, která za víkend přiláká i přes pět tisíc lidí. Na snímku na točně lužanského depa lokomotiva 464.008 přezdívaná Ušatá nebo Bulík.
Autor: Jan Sůra, iDNES.cz
Legenda nostalgických vlaků zejména na tuzemských lokálkách, lokomotiva řady 310. Pro svůj tvar komína má přezdívku Kafemlejnek.
Autor: Jan Sůra, iDNES.cz
Fanoušci parních lokomotiv mohou vidět spoustu raritních strojů i v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově, které se otevírá většinou jen několikrát za rok. Lokomotivy zde vystavené už nejsou provozuschopné.
Autor: Jan Sůra, iDNES.cz
Svátkem pro fotografy bývá možnost nočního focení v depu.
Autor: České dráhy
Na parních jízdách v Česku se čas od času objeví i naše nejrychlejší lokomotiva: Albatros 498.106. Své depo má v Bratislavě.
Autor: České dráhy
Velmi oblíbenou akcí je při některých akcích s parními vlaky prezentace parních lokomotiv na točně depa. Na snímku lokomotiva 477.043 přezdívaná Papoušek
Autor: České dráhy
Jednou z akcí, kde bývá vidět více parních lokomotiv najednou, je Národní den železnice, který pořádají České dráhy v září. Letos se uskuteční 23.9. v Bohumíně.
Autor: České dráhy
Celkem může u nás řídit parní lokomotivy 1 006 strojvůdců. Historickou lokomotivu může řídit vesměs každý, kdo složil u Drážního úřadu všeobecnou zkoušku způsobilosti osob k řízení drážních vozidel a následně i odbornou zkoušku u dopravce. Strojvůdce tak musí mít dva dokumenty - licenci strojvedoucího, která je platná na území EU a osvědčení dopravce, které specifikuje mj. jaké konkrétní lokomotivy smí dotyčná osoba řídit.
Autor: České dráhy
Jedna z nejmladších parních lokomotiv, které se u nás vyráběly, lokomotivy řady 556.0 přezdívané Štokr. Byla využívaná hlavně pro těžké nákladní vlak. Stroj na snímku patří Českým drahám, provozuje ho českobudějovický Stocker Club. Vyrobilo se jich nejvíce ze všech typů parních lokomotiv, přes pět set. Jediný provozuschopný v Česku je tento.
Autor: České dráhy
Parní lokomotiva řady 475.1 přezdívaná Šlechtična. Univerzální lokomotivu používanou často na rychlíky vyráběli ve Škodových závodech v Plzni od roku 1947 do roku 1950, vyrobilo se jich 172, část jezdila v KLDR. V Česku jezdí stále dvě: 475.179 (na snímku) mají České dráhy v děčínském depu, 475.111 patří Iron Monument Clubu v Plzni.
Autor: archiv Českých drah
Parní rychlíková lokomotiva 498.104 přezdívaná Albatros
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Parní rychlíková lokomotiva 498.104 přezdívaná Albatros
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Parní rychlíková lokomotiva 498.104 přezdívaná Albatros
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Parní rychlíková lokomotiva 498.104 přezdívaná Albatros
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Parní rychlíková lokomotiva 498.104 přezdívaná Albatros
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Parní rychlíková lokomotiva 498.104 přezdívaná Albatros
Autor: Anna Vavríková, MAFRA