Jedny z nejstarších lokomotiv na české železnici v osobní dopravě, řada 350. Po rozdělení federace přešly lokomotivy s přezdívkou Gorila (pro velký výkon 4000 kW) nebo Krysa (díky šedému nátěru prototypu) do majetku slovenského dopravce ZSSK, do Česka ale běžně zajíždí na mezinárodních spojích ze Slovenska. První dvě lokomotivy byly vyrobeny v roce 1974 a krátce na to byly nasazeny na prestižní expresní výkony mezi Prahou a Bratislavou, dlouhou dobu byla třísystémová lokomotiva i držitelem českého rychlostního rekordu. Ve své době to byly jedny z nejvýkonnějších dvousystémových lokomotiv na světě. Předcházely také dodávce vysoko výkonných a velmi rychlých lokomotiv (8 000 kW, 200 km/h) pro sovětské železnice pro trať Leningrad (dnes Petrohrad) - Moskva. V 90. letech stály také u zavádění rychlosti 160 km/h na našich tratích. Dnes jsou z těchto výkonů vytlačovány modernějšími lokomotivami řady 380 Českých drah. O několik let mladší je řada 150 pro stejnosměrné napětí, která je v majetku Českých drah a tahá rychlíky a expresy mezi Prahou a Ostravou. Tyto lokomotivy mají přezdívku Banán.
České dráhy