náhledy
K čerpacím stojanům v ČEPRU přijíždějí cisterny distributorů, které pak paliva rozvážejí po celé zemi.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Skladovaný benzín či nafta jsou ve všech tancích stejné, na jednotlivé obchodní značky se rozdělí až při čerpání, kdy se do nich přidávají různá aditiva, podle receptu prodejců.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Aditiva jsou uložena v menších nádobách přímo u čerpadla.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Velká cisterna na návěsu, do které se vejde 30 tisíc litrů, se u stojanu naplní za 40 minut.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Nedaleko Roudnice nad Labem sídlí centrální velín, ze kterého se síť produktovodů ovládá a monitoruje.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Dispečer na obrazovkách sleduje, kde jaké palivo momentálně proudí a ihned zaznamená úniky či pokusy o krádeže.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Na monitoru ve velíně právě vidíme i zvláštní zásilku – z bratislavského Slovnaftu se do zásobníku na Moravě čerpá MEŘO, neboli metylester řepkového oleje. Ten se na výdeji paliva přimíchává do nafty.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Trubky jsou vždy plné a tvoří tak jeden velký palivový bazén. Většinou v nich je motorová nafta.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Pokud se čerpá benzin, tlačí naftu před sebou a ve skladu se od sebe obě paliva oddělí podle hustoty
Autor: Petr Topič, MAFRA
U Roudnice se celkem skladuje 300 tisíc kubíků paliva na ploše 268 hektarů.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Většina z více než sta nádrží je ukryta pod zemí, pouze ty nejnovější jsou nadzemní.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Původní jednoplášťové tanky se postupně vyměnily za dvouplášťové s vakuovým meziprostorem.
Autor: Petr Topič, MAFRA
V zásobnících si petrolejářské firmy skladují své pohonné hmoty.
Autor: Petr Topič, MAFRA
V zásobnících si petrolejářské firmy skladují své pohonné hmoty.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Některé z nich slouží také jako státní rezerva nafty a benzínu pro případy nouze.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Celkem síť měří 1100 kilometrů a propojuje 16 skladů.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Veškerá paliva se při vstupu i výstupu laboratorně kontrolují.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Místní laboratoř pro rozbory používá i Česká obchodní inspekce.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Nejdůležitější je kontrola hustoty, protože se obchoduje v litrech, nikoliv v tunách jako u ropy.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Nejdůležitější je kontrola hustoty, protože se obchoduje v litrech, nikoliv v tunách jako u ropy.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Nafta i benzín mají stejnou nahnědlou barvu, tmavší je pak biosložka z řepkového oleje (na fotografii zcela vlevo), která se přimíchává do nafty. Červenou barvu má nafta pro lodní dopravu.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Nafta i benzín mají stejnou nahnědlou barvu.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Podle odstínů se dá vystopovat i původ benzínu – ten z kralupské rafinerie je více do žluta až do zelena, než ten z litvínovského závodu, který je na fotkách.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Na tomto přístroji se měří bod vzplanutí paliva.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Poloha lesa nedaleko Roudnice nad Labem se líbila už i nacistům. Vězni tu za války vybudovali tajné strategické úložiště pohonných hmot. Nízké domy na fotografii pochází právě z té doby, kdy sloužily jako ubytovna.
Autor: Petr Topič, MAFRA