Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Z Mnichova do Paříže rychleji než do Prahy. Otevírá se další rychlotrať

  9:00aktualizováno  9:00
Mapa vysokorychlostních železnic v Evropě se od neděle rozroste o dalších 109 kilometrů. Francouzi otevírají další část vysokorychlostní tratě LGV-EST z Paříže do Štrasburku. Pro cestující po Evropě znamená nový úsek další výrazné zkrácení doby jízdy.

Nová trať je postavena na rychlost až 320 kilometrů v hodině. | foto: Reuters

Z Paříže do Štrasburku pojede vlak hodinu a 49 minut, o půl hodiny kratší dobu než před modernizací.

Zastánci vysokorychlostních tratí v Česku upozorňují i na další fakt: jak se zrychluje cestování po Evropě, zatímco u nás se rychlosti na železnici příliš nemění. „Z Mnichova už to bude vlakem rychlejší do Paříže než z Mnichova do Prahy. Ta je přitom vzdušnou vzdáleností od Mnichova ve skutečnosti v méně než poloviční vzdálenosti než Paříž,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Přímý vlak TGV z Mnichova do Paříže projede cestu za 5 hodin a 37 minut, zvládne při tom šest zastávek. Z Prahy do Mnichova jede vlak 5 hodin a 53 minut.

Podle Vyky by se vláda měla zabývat tím, jak spojení Prahy a Mnichova zrychlit výrazněji. Stát zatím plánuje modernizaci, jejíž výsledek vlaky rychlejší než autobus nepřinese.

Nová trať je postavena na rychlost až 320 kilometrů v hodině, včetně dalších 16 kilometrů návazných a odbočných tratí vyšla na 2 miliardy eur. Jeden kilometr tak vychází zhruba na půl miliardy korun, což je výrazně méně, než kolik počítá ve svých studiích o vysokorychlostních tratích u nás stát a jím vybraní projektanti. O stavbě rozhodli Francouzi v roce 2007. Na stavbu přispěla částečně Evropská unie, na novou trať přispívají i regiony.

„Těm uvedením do provozu nová vysokorychlostní trať zlepší dostupnost, zvýší atraktivitu a přinese ekonomické benefity v podobě dalšího rozvoje. Ve Francii si totiž plně uvědomují, že kvalitní rychlá a bezpečná veřejná doprava stimuluje rozvoj regionů,“ dodal Vyka. V Česku to podle něj stále lidé i politici nepochopili.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Solar Impulse nad Velkou mešitou v Abú Zabí při testovacím letu v únoru 2015
Těžké časy aerolinek šejků. Etihad prodělal desítky miliard

Jedna z největších aerolinek z oblasti Perského zálivu, společnost Etihad Airways, je poprvé od roku 2010 ve ztrátě. Paradoxně za to může levná ropa a hlavně...  celý článek

Lokomotiva EffiShunter
České dráhy nakoupí nové lokomotivy za čtvrt miliardy, dodá je CZ Loko

Dvanáct nových posunovacích lokomotiv koupí České dráhy. Za 238,9 milionu korun je dopravci dodá společnost CZ Loko. Vyplývá to z údajů ve věstníku veřejných...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Náš systém cestující rozsadí, za místenky si připlaťte, vzkazuje Ryanair

Lidi naučil létat jen s příručním zavazadlem, nebo musí za odbavený kufr platit. Teď se průkopník levného létání po Evropě Michael O’Leary snaží jako šéf...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.