Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Mnichova do Paříže rychleji než do Prahy. Otevírá se další rychlotrať

  9:00aktualizováno  9:00
Mapa vysokorychlostních železnic v Evropě se od neděle rozroste o dalších 109 kilometrů. Francouzi otevírají další část vysokorychlostní tratě LGV-EST z Paříže do Štrasburku. Pro cestující po Evropě znamená nový úsek další výrazné zkrácení doby jízdy.

Nová trať je postavena na rychlost až 320 kilometrů v hodině. | foto: Reuters

Z Paříže do Štrasburku pojede vlak hodinu a 49 minut, o půl hodiny kratší dobu než před modernizací.

Zastánci vysokorychlostních tratí v Česku upozorňují i na další fakt: jak se zrychluje cestování po Evropě, zatímco u nás se rychlosti na železnici příliš nemění. „Z Mnichova už to bude vlakem rychlejší do Paříže než z Mnichova do Prahy. Ta je přitom vzdušnou vzdáleností od Mnichova ve skutečnosti v méně než poloviční vzdálenosti než Paříž,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Přímý vlak TGV z Mnichova do Paříže projede cestu za 5 hodin a 37 minut, zvládne při tom šest zastávek. Z Prahy do Mnichova jede vlak 5 hodin a 53 minut.

Podle Vyky by se vláda měla zabývat tím, jak spojení Prahy a Mnichova zrychlit výrazněji. Stát zatím plánuje modernizaci, jejíž výsledek vlaky rychlejší než autobus nepřinese.

Nová trať je postavena na rychlost až 320 kilometrů v hodině, včetně dalších 16 kilometrů návazných a odbočných tratí vyšla na 2 miliardy eur. Jeden kilometr tak vychází zhruba na půl miliardy korun, což je výrazně méně, než kolik počítá ve svých studiích o vysokorychlostních tratích u nás stát a jím vybraní projektanti. O stavbě rozhodli Francouzi v roce 2007. Na stavbu přispěla částečně Evropská unie, na novou trať přispívají i regiony.

„Těm uvedením do provozu nová vysokorychlostní trať zlepší dostupnost, zvýší atraktivitu a přinese ekonomické benefity v podobě dalšího rozvoje. Ve Francii si totiž plně uvědomují, že kvalitní rychlá a bezpečná veřejná doprava stimuluje rozvoj regionů,“ dodal Vyka. V Česku to podle něj stále lidé i politici nepochopili.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.