Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Francouzská vláda prolomila blokádu

  12:41aktualizováno  12:41
Dopravní chaos ve Francii po třech dnech utichl. Vláda se dohodla se dvěma umírněnými odborovými svazy na způsobu reformy penzijního systému, proti níž od úterka protestovaly svorně všechny zaměstnanecké organizace. Veřená doprava se vrátila k normálu, komunistické odbory ale chtějí stávkovat dál.

Upravený návrh změn v důchodech podpořily odborové svazy CFDT a CFE-CGC a tři svazy zaměstnavatelů.

"Je to přijatelný kompromis," řekl k tomu šéf CFDT François Chereque.

Vláda vyšla umírněným odborům vstříc zvýšením důchodů pro nejnižší příjmovou skupinu a rozšířením práva na předčasný důchod pro lidi pracující brzy po absolvování základní školní docházky.

Ministr práce François Fillon předpokládá, že opatření projdou bez větších změn parlamentem, kde má vládnoucí pravice jasnou většinu.

Velké komunistické odbory CGT a tři další centrály však plánují další celostátní protesty na 19. a 25. května.

Členové CGT mají velký podíl mezi zaměstnanci ve veřejné dopravě, a tak nelze vyloučit komplikace i na začátku příštího týdne. V uvedené dny chtějí stávkovat také zaměstnanci státních plynárenských a elektrárenských podniků.

Kabinet Jean-Piere Raffarina chce oddálit odchod do penze ze současných 60 let a prodloužit dobu přispívání do systému z 37,5 na 42 let v roce 2020. Navrhuje také srovnat počet let přispívání do systému pro státní zaměstnance na úroveň soukromého sektoru.

Premiér si je přitom dobře vědom, že návrh podobné reformy byl jednou z příčin porážky poslední konzervativní vlády v roce 1997. V otevřeném dopise spoluobčany upozornil, že do dvaceti let by se musely důchody snížit na polovinu.

Protesty začaly černým pondělím
Úterní celonárodní akce za zachování výhod pro důchodce měl za následek zavřené školy, zrušené čtyři pětiny letů a dvě třetiny vlakových spojů.

Francouzský letecký úřad DGAC označil den za černé úterý. Jen národní aerolinky Air France zrušily, že zruší 65 procent vnitrostátních i evropských letů.

Pařížské metro na některých hlavních linkách vůbec nejezdilo, a také autobusů vyjela pouze pětina. Pařížané proto šli do práce pěšky nebo jeli auty, čímž ucpali ulice metropole.

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mobilní minipivovar. Pražská firma chce kontejnery dodávat do Číny i Afriky.
Česká firma chce prorazit s pivovary v kontejneru. Jiná plány vzdala

Z přepravního kontejneru se dá postavit dům i kancelář. Nebo minipivovar. Poslednímu, netradičnímu řešení, jak se svézt na boomu řemeslných piv, věří pražská...  celý článek

Od každé z pěti zvolených odrůd chystá vinařství rodiny Vaďurů z Polešovic
Vinaři opouštějí obchodní řetězce, sází na vlastní prodejní cesty

Vinařství se postupně odklánějí od prodeje v supermarketech. Nechtějí pod nátlakem korporací snižovat ceny, ani bojovat v kategorii levných vín s těmi...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Kdo ušetří díky Dešťovce na splachování, mohl by zaplatit víc na stočném

Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK) bude doporučovat Státnímu fondu životního prostředí, aby v novém kole dotačního programu Dešťovka v případě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.