Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Francouzský železniční sprinter slaví kulatiny

  1:00
Rychlík TGV se řítí z Paříže do bretaňského Rennes. Jeho obrovskou rychlost si neuvědomíte, dokud nevykouknete z okna. Auta na dálnici, která vede souběžně s kolejemi, vlaku nestačí, šedivý železniční šíp s modrým lemováním je nechává daleko za sebou a ani se přitom "nezapotí".

Rychlovlak TGV | foto: Profimedia.cz

360kilometrovou vzdálenost zvládne za 2 hodiny a 10 minut. Přesně na čas.

TGV se stal francouzskou chloubou před 25 lety, kdy byla spuštěna první linka tohoto vysokorychlostního vlaku mezi Lyonem a Paříží. Nyní patří k Francii stejně neodmyslitelně jako Eiffelovka, bageta nebo třeba pétanque.

Příliš "pomalá" letadla
Navíc v ekonomicky stagnující zemi působí jako hospodářský dravec, který se ve své expanzi odmítá zastavit.

Jeho vnitrostátní i mezinárodní síť se stále rozrůstá a rychle přibývají i pasažéři. Jen ve Francii vzrostl počet cestujících od roku 2000 do roku 2005 z 65 milionů na 80. Dalších 20 milionů lidí se loni svezlo supervlakem mimo její území.

Obsazenost v loňském roce dosáhla velmi slušných 70 procent a ze zisků TGV přitékají peníze do státní firmy SNCF, která provozuje téměř veškerou železniční dopravu ve Francii. Z nich se však kromě nových investic musí splácet dluhy, které způsobil náročný vývoj rychlovlaku.

Třicátník Gérard Jouon, programátor z Rennes, vysvětluje, proč dává přednost TGV před autem: "Kdybych jel domů vozem, zaplatím stejnou sumu za benzin a dálniční poplatky. Ale cestoval bych minimálně o hodinu a půl déle, pokud bych neuvízl někde v zácpě. A navíc se nemusím starat o parkování."

Dalšími nespornými plusy jsou pro něj šetrnost vlaku k životnímu prostředí a bezpečnost. Za čtvrtstoletí provozu v něm při velmi řídkých nehodách nezahynul ani jeden člověk.

Na TGV nepřesedlali jen automobilisté. Také vzdušní pasažéři se z letadel přeorientovali na "třípísmenkový" rychlík. I když airbusy a boeingy dokážou vyvinout vyšší rychlost, celková cesta je pro zákazníka vlakem kratší. Na nádraží totiž stačí přijít deset minut před odjezdem a cestující má stále dost času na koupi lístku a usednutí na přidělené místo.

Policisté před nástupem dělají jen namátkové kontroly, žádné prověrky letištního typu. Navíc nezdržuje ani odbavení. A hlavně TGV - na rozdíl od aerolinek, které přistávají na periferii měst - dopraví klienta z centra až do centra.

Není se co divit, že hlavní francouzská letecká společnost Air France musela zrušit množství linek, které se pro ni staly kvůli konkurenci supervlaků nerentabilní.

TGV dělá všechno možné, aby si pasažéry předešel. Zakoupenou jízdenku si lze před odjezdem neomezeně a vždy bezplatně vyměnit. Když někomu vlak před nosem ujede, může si do hodiny bez poplatku vyzvednout nový lístek do stejné destinace.

TGV nabízí také přepravu zavazadel z domu do domu. Po příjezdu spoje, který se zpozdí o více než třicet minut, vrací na nádraží třetinu ceny. Taková přátelskost k zákazníkovi se vidí málokdy.

Jen v pozitivech lze mluvit také o komfortu uvnitř. Vagony jsou předpisově čisté, fialová sedadla pohodlná, spolucestující způsobně s telefonickými hovory chodí k toaletám, aby nerušili ostatní.

Typické železniční kodrcání je omezeno na minimum. Pouze v okamžicích, kdy na vedlejší koleji z opačného směru profičí jiný rychlík, sebou souprava na chvilku zamává jako při menším zemětřesení a pak se zas navrací ke svému poklidnému "sprintu".

Na palubě si zájemci mohou vypůjčit i filmová DVD nebo si do notebooku nainstalovat počítačové hry. To opravdu není vlak a la České dráhy.

Drahota na kolejích
Jediné, co Francouzům na TGV vadí, jsou ceny. Jednosměrná jízdenka do největšího bretaňského města vyjde na 50,20 eura (v době špičky dokonce na 63,30 eura).

"Politici na nás chtějí, abychom se chovali šetrně k životnímu prostředí, ale při takových sumách to nejde. Už ve dvou je finančně mnohem výhodnější jet autem.
TGV dnes používají jenom ti, kdo jsou dostatečně bohatí, aby si mohli dovolit ekologický způsob života," říká pětadvacetiletý počítačový analytik David Bezier z Rennes.

Právě kvůli vysokým cenám vlaků a kvůli tomu, že ve Francii neexistují autobusová spojení mezi velkými městy, se v zemi v posledních letech rychle rozvíjí fenomén, kterému se v Česku říká spolujízda.

Pokud si pomocí internetu Francouzi "stopnou" svého řidiče, mohou jet z Paříže do Rennes za pouhých 16 eur. Zvláště mezi studenty je tento způsob dopravy velmi oblíbený.

Dráhy tomu čelí podle receptu nízkonákladových leteckých společností a snaží se nalákat tento typ zákazníků internetovým prodejem levných jízdenek na omezený počet míst.

"Nejzáhadnější je, proč lístky na přímých TGV jsou levnější než ty s přestupem. Například přímý spoj Rennes-Lyon vyjde o 20 eur levněji než cesta po stejné trase, která se kvůli dvěma přestupům protáhne o více než tři hodiny. To nemá logiku," podivuje se David Bezier a sarkasticky k tomu podotkne: "Cenová politika TGV je vyloženě francouzská."

Autoři: ,

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Každý je vítěz. Hra pomáhá nakrmit chudé Bangladéšany a baví sociální sítě

19. dubna 2024

Obyvatele Bangladéše trápí vysoké ceny potravin, které si kvůli inflaci nemohou dovolit. Přesto...

Letiště v Česku odbavila o třetinu víc pasažérů. Většinu z nich z Ruzyně

19. dubna 2024  11:13

Letiště v Česku loni odbavila téměř 15 milionů cestujících, meziročně zhruba o 29 procent více, ale...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024,  aktualizováno 

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...