Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Franšízing: vyplatí se dobře prostudovat smlouvu

aktualizováno 
Podle seznamu České franšízingové asociace mají lidé, kteří chtějí začít podnikat formou franšízy tedy tak, že si pronajmou značku a firemní know-how - na výběr mezi padesátkou převážně obchodních společností. Ve skutečnosti nabídka tak široká není, část "mateřských" firem totiž tuto metodu opustila, využívá ji jen částečně nebo svoji síť obchodních partnerů již nerozšiřuje. Podle Lenky Turnerové z Vysoké školy ekonomické byla důvodem malá informovanost, ale i nepoctivost podnikatelů, a to na obou stranách.

Někteří se za poskytovatele licence pouze vydávali a jiným zase naopak nebylo zatěžko pronajatou metodu ukrást a podnikat samostatně. Josef Říha z agentury Mag Consulting, která se zabývá průzkumem trhu upozorňuje, že zavinit to mohly i mezery v právní úpravě franšízy. Ta se nyní ale změnila a podle Lenky Turnerové by v tomto ohledu už neměly být větší problémy.

Na trh pronikají i domácí majitelé licencí
O tuzemský franšízový trh se proto zatím z větší části dělí velké mezinárodní společnosti, které mají s tímto typem podnikání dlouholeté zkušenosti, typickým příkladem jsou restaurace McDonald's, KFC, nebo provozovatelé sítí benzinových čerpadel.

"To je v porovnání se světem přesně opačná situace. Ale v poslední době se objevují i první tuzemské firmy," říká Turnerová. Úspěšně si podle ní vede například síť obchodů Brněnka, dobře postavenou smlouvu pro své partnery má i Spolek milců čaje.

"Tento systém může být pro všechny velmi výhodný," dodává. Obě strany, franšízor - tedy ten, kdo značku poskytuje, i franšízant, který si ji pronajímá, by však měly být při výběru obchodní partnera a uzavírání smlouvy velmi obezřetné.

Podmínky firem se liší

Výhodou franšízy je především možnost používat osvědčenou značku a know-how, tedy návod, jak podnikat.

Majitel firmy navíc získává od mateřské společnosti nejrůznější rady, zejména z oblasti marketingu, a může využívat společné reklamní a propagační kampaně. Za všechno musí však zaplatit a zároveň se podřídit podmínkám mateřské firmy.

Většina z nich má poměrně přísné požadavky na umístění a vybavení provozovny. Často si dokonce vyhrazují právo na jednotnou úpravu, nábytek i dodavatele zařízení. Některé společnosti, například Stavo Artikel pomohou podnikateli, který nemá do začátku dostatek peněz, půjčkou, jiné požadují vlastní zdroje.

Dále žádají společnosti takzvaný vstupní poplatek - cenu za propůjčení značky a knowhow. Platí se většinou jednorázově při uzavírání smlouvy. V rámci dalšího, průběžného poplatku hradí podnikatel obvykle měsíčně náklady spojené se službami, které mu mateřská firma poskytuje.

"Jejich výše je u jednotlivých společností rozdílná, obvykle činí šest až devět procent z měsíčního obratu," uvádí Lenka Turnerová. A za propagaci systému si firmy účtují ještě příspěvek na reklamu.

Výše poplatků i jejich struktura se liší podle jednotlivých firem. Některé si nechávají platit jednou ročně - vybírají spíše symbolickou částku, ale příliš výhod kromě svého jména podnikateli za ně nenabídnou.

Společnost se vyplatí prověřit

Lenka Turnerová radí, aby si podnikatel, který uvažuje o pronájmu značky, vybral obor, který zná a ovládá. Nikde není řečeno, že by obuvník nemohl uspět v prodeji zmrzliny, ovšem předpoklad, že se mu bude lépe dařit s botami, je daleko větší.

Předtím než podnikatel uzavře s franšízorem dohodu, měl by o něm zjistit co nejvíce údajů, důkladně zhodnotit ekonomickou výhodnost kontraktu tedy kolik bude za pronájem platit a jaké výhody mu to přinese - a zároveň řádně prostudovat smlouvu.

"To je velmi důležité, špatně sepsaná smlouva může být v budoucnu velký problém," upozorňuje Turnerová.

Její slova potvrzuje majitelka brněnské prodejny Body Basics Kateřina Dostálová, která podniká od svých dvaadvaceti let. "Franšízing je podle mého dobrá cesta. Člověk si kupuje něco, co už dobře funguje. Ovšem podmínky zakotvené v dohodě s franšízorem je nutné velmi pečlivě ohlídat. Já jsem jejich kontrolu trochu podcenila," upozorňuje Dostálová.

Dodává, že kdyby se měla znovu rozhodovat o způsobu podnikání, opět by zvolila franšízing, ale smlouvě by věnovala maximální pozornost.

I podle Aleny Linhartové, která vede v Kutné Hoře prodejnu Botanicus, převládají výhody franšízingu nad jeho minusy. "Musím platit firmě procenta z obratu. Ale na druhou stranu samotné by se mi začínalo hůř, nevím, zda bych v konkurenci přežila," říká žena, která obchod provozuje třetím rokem. Podle ní je velkou výhodou známá značka, chválí si i úroveň spolupráce s mateřskou firmou.

co je...
franšízing
- poskytnutí práva používat za úplatu obchodní jméno (značku) a know -how
franšízant - podnikatel, který si značku pronajme
franšízor - firma, která značku poskytne

Některé další franšízingové firmy
Botanicus,
kosmetika
Zimbo Czechia, maso, uzeniny
Hugo Boss, pánské oděvy
Coca Cola ČR, nápoje
Adidas, sportovní oděvy
Kookai, oděvy
KFC, restaurace
Nord-West-Ring, obuv
Kappel, lahůdky
Internet Café, kavárny
Pramen: Česká asociace franšízingu

Na co se mimo jiné ptát firmy, se kterou chce podnikatel uzavřít franšízingovou smlouvu
* jak dlouho funguje
* kolik má obchodních partnerů a kolik jich "zkrachovalo"
* jaké jsou její ekonomické výsledky
* jaké jsou podmínky franšízy včetně poplatků
* na jakou dobu se smlouva uzavírá
* jak rychle mu spolupráce přinese zisk
A rovněž: sledovat, na co se firma ptá jeho

Na co dávat pozor ve smlouvě
* jak přesně je vymezen předmět smlouvy, z čeho sestává pronajímané know-how, jak lze používat značku
* zda může firma poskytnout značku i konkurenci v blízkém okolí (ve smlouvě může být výslovně tato možnost vyloučena)
* jak vysoké, jakou formou a kdy je třeba hradit poplatky a cenu know-how
* na jak dlouho se smlouva uzavírá
* za jakých podmínek ji mohou obě strany zrušit

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.