Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Franšíz na českém trhu přibývá. Nyní nejvíce lákají pizzy

  1:00aktualizováno  1:00
Nábytek, pizza, kebab, hudební výuka pro děti, hubnutí s elektrodami. To jsou některé franšízy, které letos vstupují na český trh. Převažují na něm přitom nápady tuzemských podnikatelů. Hodně populární jsou zejména gastrokoncepty.

Ilustrační foto. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

„Na trh franšízingu vstupují české značky jako Orfa nábytek, Malý muzikant nebo španělská Telepizza,“ říká Lenka Nováková, poradce z odborného portálu Franchising.cz. O­ vstupu podle ní uvažuje také třetí největší americká síť pizzerií Little Caesar.

Apetit Čechů podnikatele láká. K ­návratu na český trh se chystá franšíza Pizza Hut, která se tu objevila už v 90. letech, nicméně v ­roce 2004 vyklidila pozice. Licenci nedávno koupila firma AmRest (má také licenci na KFC či Starbucks) a ­první provozovnu otevře v pražském obchodním centru Palladium.

V jiném pražském obchodním centru – Quadrio – zase za pár týdnů otevře první italskou jídelnu německý koncept Vapiano. O vstupu franšízy se ale mluví už nejméně dva roky.

„Jídlo se tam připravuje před zraky zákazníka,“ vysvětluje Jaroslav Tamchyna, ředitel Českého institutu pro franchising. Podle něj v minulosti něco podobného dělala česká síť samoobslužných restaurací Jarmark. Předběhla však dobu a zanikla.

Franšízy v Česku.

Vstup do Česka také oznámila slovenská franšíza Mr. Kebab. Ta sice za 11 let na Slovensku otevřela jen čtyři pobočky, ale věří, že v Česku jich brzy bude mít dvacet.

Počet franšízových konceptů aktuálně odhaduje Česká asociace franchisingu na 270, což je zhruba o desetinu více než v roce 2015.

Peníze se vrátí za čtyři roky

Kromě jídla se v posledních letech rozvíjí péče o zdraví – působí tu hned několik sítí výživových poraden a fitness-center. A přicházejí další, kteří se snaží odlišit originálními nápady. Loni například otevřela první pobočku značka Body Express, která slibuje „maximální efekt bez zbytečných pohybů“. Stačí prý dvacet minut týdně a procvičíte svaly celého těla.

Návratnost investice do nákupu licence (od desítek tisíc do desítek milionů korun) je v Česku v průměru čtyři roky. Úspěch franšízy přitom není zaručený. „Zájemci by při výběru franšízy měli sledovat, jak dlouho majitel koncept ladil a zda pilotní fázi testování nepřeskočil,“ vysvětluje Tamchyna. Pro ziskovost je totiž kromě atraktivního produktu potřeba také promyšlená obchodní strategie.

Domácí franšízové nápady v posledních dvou letech převažují nad těmi ze zahraničí, což znamená, že se franšízám daří. „V ­dané zemi je nejúspěšnější ten nápad, který tam byl vymyšlen, protože vychází z ­místních zvyklostí. Cizí koncept může narazit na kulturní bariéry,“ vysvětluje poradce ve franšízingu Jiří Krajča. A dává příklad, kdy francouzský koncept kadeřnictví, který nabízel hromadné stříhání pro celou rodinu, vstoupil do Anglie. A narazil. Pro anglické muže je totiž nepřijatelné, aby se veřejně nechávali stříhat před ženou a dětmi.

I to je možná důvod, proč v Česku zatím marně hledají partnery některé americké značky. Například Dairy Queen, která kombinuje fast food a točenou zmrzlinu, nepomohlo ani spojení s americkým miliardářem Warrenem Buffettem, nebo sportovní bary Tilted Kilt v keltském stylu.

Digitální franšízy

Franšízing se v poslední době tlačí i ­do digitálních oborů. Na tomto principu funguje Liftago (taxislužby), Zásilkovna (výdejna pro e-shopy) či Robeeto (aplikace propojující zájemce o drobné živnostenské služby a pracanty).

Podle Jaroslava Tamchyny je trendem také takzvaný kofranšízing, kdy dva koncepty fungují vedle sebe a navzájem se doplňují a ­sdílejí například zázemí a personál. Příkladem je koexistence sushi restaurace nebo pizzerie a klasického fast foodu.

Franšíza ale neznamená jen bizarní či novátorské podnikatelské nápady. Pomocí tohoto systému se běžně rozšiřují i maloobchodní sítě nebo finanční služby. UniCredit Bank například formou franšízy v­Česku provozuje třetinu svých poboček a podobně využívají tento model podnikání finanční poradenské služby Partners, prodejny kosmetiky Yves Rocher nebo síť lékáren Benu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Řetězce šroubují ceny jen u másla a mléka, ukázalo hloubkové šetření úřadu

České úřady se dohadují o výši marže na české potraviny. Zatímco podle ministerstva zemědělství i potravinářské komory prodražují zboží Made in Czech Republic...  celý článek

Hudební festival v kulisách bývalých hutí. (19. července 2017)
Třetina kontrolovaných prodejců z Colours měla problém kvůli EET

Deset z 32 prodejců, které minulý týden na festivalu Colours of Ostrava zkontrolovali pracovníci Finančního úřadu pro Moravskoslezský kraj, porušilo povinnosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V tempu hromadění zlata vede Rusko před Tureckem. České zásoby se tenčí

V tempu shromažďování zlata v devizových rezervách vede Rusko před Tureckem a Kazachstánem. Český zlatý poklad se letos zmenšil. Vyplývá to z pravidelné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.