Jan Gonda, prezident České asociace franchisingu

Jan Gonda, prezident České asociace franchisingu | foto: ČAF

Franšízing už neláká jen v gastronomii, podnikatelé investují až milion

  • 2
Nejoblíbenější obor je dlouhodobě gastronomie, doba ale aktuálně přeje i realitním franšízám, říká Jan Gonda, prezident České asociace franchisingu. Ta sdružuje 60 franšízových značek. Sám je masterfranšízantem (výhradním zástupcem) pro španělskou sít výživových poraden Naturhouse, která má v Česku aktuálně devadesát poboček.

Jak se změnil trh franšízingu za poslední roky?
Změnil se poměr mezi českými a zahraničními koncepty. České značky převážily a dnes v tuzemsku tvoří více než 60 procent franšíz. To svědčí o tom, že franšízing je stále populárnější a víc českých podnikatelů ho využívá k rozšíření svého podnikání. Je to známka stupně vyspělosti českého franšízového trhu.

Franšíz na českém trhu přibývá. Nyní nejvíce lákají pizzy

Ve kterém oboru podnikání se franšízy v Česku využívají nejčastěji?
V gastronomii, ať už jde o kavárny či restaurace. Odtud také pochází nejvíc českých konceptů, kterým se podařila expanze na vyspělejší zahraniční trhy: Ambiente, Bageterie Boulevard, CrossCafe, Fruitisimo, Potrefená husa, Ugova čerstvá šťáva, The Pub. Aktuální je trend gastrofranšíz zabývajících se zdravým stravováním. Obory, které se na českém trhu nyní rozvíjejí, jsou medicína, péče o zdraví, móda a díky realitnímu boomu i služby zaměřené na nemovitosti.

Podnikají franšízanti i v méně obvyklých oborech?
Funguje tu pronájem tiskáren Optiprint nebo analýza nákladovosti firem ERA. Řada franšíz se zaměřuje na vzdělávání dětí – Kids us, Mortimer English School, Helen Doron English. V minulosti se o vstup na trh zajímala franšíza Mathanasium, která nabízí výuku matematiky lákavou formou. Zájemce o franšízu v Česku dnes hledají například portugalské salony krásy BodyConcept a DepilConcept. Prosadily se také různé koncepty zdravých restaurací pro vegany, vegetariány a flexitariány – Loving Hut, I Love Veggie Burger. A zatím jednu provozovnu tu mají tyrolské speciality Tiroler Bauernstandl.

Kolik jsou čeští podnikatelé ochotni investovat do franšízy?
Investice u franšíz se pohybuje nejčastěji od 250 tisíc do milionu korun. Návratnost bývá nejpozději do pěti let. Franšízor do různé míry pracuje s franšízantem, může mu pomoci najít místo, dělá propočty nájemného, rekonstrukce, hledání lidí a jejich školení.

Které franšízy se naopak v Česku neuchytily a musely odejít?
Většinou to začíná a končí s kvalitou lidí, kteří koncept uchopí. Anebo se nedohodnou s vlastníky franšízy. Asi před třemi lety odsud zmizela franšíza firmy Abchi – Home Experts, která dělá inspekci nemovitosti před koupí. Vzhledem k tomu, že realitní trh jde nahoru, značka mohla mít úspěch. Pokud vím, mateřská společnost měla přehnané požadavky na výsledky na českém trhu. Skončila také síť pekařství Paneria, která kdysi měla 70 poboček (zbylo jich osm, uvádí se na firemním webu, pozn. red.). Nebo suché mytí aut Idry. Před třemi roky byl velký boom firem, které nabízely ekologické mytí aut a jezdily k zákazníkům až domů.


Témata: restaurace, prezident