Až se oba sladcí hráči spojí pod jednu střechu, vznikne obr s tržbami ve výši zhruba osm miliard korun. Ilustrační foto

Až se oba sladcí hráči spojí pod jednu střechu, vznikne obr s tržbami ve výši zhruba osm miliard korun. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Fúze Kraftu a Opavie začala výměnou kávy

  • 18
Výrobce sušenek Opavia sice už půl roku patří pod americký Kraft Foods, ale ani zaměstnanci to zatím nepoznají. Snad s jednou výjimkou, v Opavii dostali nové kávovary.

"Místního generálního ředitele Opavie znám, stýkáme se, ale další kroky kolem slučování zatím neřešíme. Jediné, co se stalo, tak jsem jim vyměnil kávovar od Douwe Egberts za náš od Jacobse," popisuje šéf společnosti Kraft Foods Pavel Šercl.

Potravinářský gigant Kraft koupil od francouzské Danone sušenkový byznys, u nás zastoupený firmou Opavia Lu, loni koncem listopadu. Obě společnosti se však dohodly, že téměř ve všech zemích budou do konce roku 2009 působit od sebe odděleně. "Nechceme dělat rychlé a násilné změny," potvrzuje Šercl.

Jde sice o podobný byznys, ale změna to pro zaměstnance bude. Kraft má totiž jiný styl řízení. "My máme evropské řízení, naše značky jako Milka jsou celoevropské, a proto jsou všude stejné i marketingové strategie," popisuje Šercl s tím, že Opavia si mohla více věcí rozhodovat a přizpůsobovat českým poměrům. Opavia má také více tradičních tuzemských značek, jako jsou Tatranky, Fidorky, sušenky Disko či BeBe.

Zatím není podle Šercla rozhodnuto, jaký styl a strategie se zvolí, až se firmy spojí. Značka Opavia však zůstane zachována. V sušenkách je Opavia na českém trhu jednička a patří jí tady více než šedesátiprocentní podíl. Kraft je silný v kávě se značkami Jacobs či Dadák, kde drží zhruba třetinu, v tabulkové čokoládě ovládá s Milkou a Figarem pětinu.

Až se oba sladcí hráči spojí pod jednu střechu, vznikne obr s tržbami ve výši zhruba osm miliard korun. Dnes je v tuzemsku Opavia o něco silnější než Kraft, na Slovensku je to díky tamní značce Figaro naopak. V zaměstnancích pak Opavia předčí Kraft daleko více. Má jich tisícovku, což je dvakrát více než americká firma, která ji má spolknout. To je dáno hlavně tím, že Opavia má v Česku tři výrobní závody, zatímco Kraft jen jeden.

I když budou firmy spojené a silnější třeba i ve vyjednávání s obchodníky, budou muset o místo na českém trhu dál bojovat. Chutě a trendy se totiž stále mění a do toho jim podíl ukrajují vlastní značky obchodních řetězců.

Letos navíc výrobci pociťují, že zákazníci s nákupem více váhají poté, co šly nahoru ceny jak kvůli surovinám, tak kvůli dani z přidané hodnoty. "Nůžky se rozevřely. Lidi, co mají peníze, více nakupují ty dražší výrobky, jako třeba kávu Carte Noire, ale rychleji začal růst i nejlevnější segment, tedy Dadák," popisuje Šercl s tím, že středně drahá značka Jacobs Krönung naopak neroste.

Pokud jde o Opavii, tak ta bojuje hlavně s poklesem některých tradičních značek, jako jsou Tatranky či Fidorky.