„Zdražení se týká pouze točené desítky Gambrinus a točeného Velkopopovického kozla. U žádných jiných produktů se letos cena nezmění. Na zvýšení ceny desítky Gambrinus mají vliv především vysoké náklady,“ uvedl mluvčí Plzeňského Prazdroje Alexej Bechtin.
Gambrinus patří mezi nejprodávanější značky v Česku. V Plzeňském kraji desítku točí většina hospodských, na celém českém trhu si značka drží čtvrtinový podíl.
„O zdražování slyším poprvé. Desítku Gambrinus mi vozí stále za původní cenu. Hostům se zdražení určitě líbit nebude. Od pití piva a návštěv hospody je to ale neodradí,“ říká Marcela Šibíková, provozovatelka hospody v Bolešinech u Klatov.
Plzeňský Prazdroj zdražoval naposledy v listopadu 2004. Tehdy stouply ceny lahvového, plechovkového i sudového piva v rozmezí dvaceti haléřů až o korunu za půllitr. Většina pivovarů v zemi obvykle čeká se zdražováním právě na Plzeňský Prazdroj. Podle toho, o kolik jednička na českém trhu zdraží, se pak rozhodují i oni.
Dvojka trhu, Pivovary Staropramen, se na rozdíl od Plzeňského Prazdroje rozhodla zdražit už loni. Nárůst ceny činil 5,3 procenta. V případě výčepního piva Staropramen Světlý představuje toto navýšení 55 haléřů na půllitr piva.
Podle informací, které se objevily v tisku dříve, uvedla mluvčí pražských pivovarů Michaela Trýznová, že Staropramen v současné době o dalším zdražení neuvažuje. Cena plzeňského piva v posledních pěti letech jen jednou klesla, a to v květnu 2004. Tehdy se projevil vliv poklesu sazby daně z přidané hodnoty z dvaadvaceti na 19 procent.