Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Firmy lákají na benefity pro registrované páry. Řeší, jak předejít rozpakům

  15:16aktualizováno  15:16
V době rekordně nízké nezaměstnanosti mohou firmám přitáhnout a udržet nové zaměstnance speciální benefity – například pro partnery zaměstnanců, kteří žijí v registrovaném partnerství. Firmy v Česku se začínají speciálně věnovat pracovníkům z LGBT komunity. Zakládají diskusní zaměstnanecké skupiny nebo sponzorují akce, které tabuizovaná témata zviditelňují.

Ilustrační foto. | foto: Danish SiddiquiReuters

Čtyřprocentní nezaměstnanost a necelí dva uchazeči na jedno volné pracovní místo nutí firmy hýčkat si zaměstnance. „Ve Vodafonu jsme interními směrnicemi narovnali vše, na co dnešní legislativa z pohledu LGBT komunity nepamatuje – například placené volno na uzavření registrovaného partnerství, doprovod partnera k lékaři, účast na pohřbu. Pět dnů, které poskytujeme otcům po narození dítěte, mohou čerpat i partnerky maminek,“ vyjmenovává Jana Vychroňová z Vodafone.

Firma se tématu věnuje dlouhodobě – sponzoruje například on-line poradnu pro mladé lidi odlišné sexuální orientace.

Slovníček

  • LGBTiQ komunita (lesbian, gay, bisexual, transgender, intersex, and questioning) – lidé s jinou než heterosexuální orientací (lesby, gayové, bisexuálové, transsexuálové, intersexuálové a „nejistí“)
  • coming out –přiznání se ke své odlišné orientaci
  • „vyoutovat se“ – veřejně se přihlásit k odlišné sexuální orientaci
  • straight – označení používané LBGT komunitou pro heterosexuály
  • be in the closet („být ve skříni“) – tajit svoji odlišnou sexuální orientaci

Poradenská společnost Accenture zase zaměstnává vyškolené odborníky, kteří hlídají, jestli ve firmě nevznikají averze k menšinově orientovaným kolegům. „Už během náboru informujeme kandidáty o naší otevřenosti a zaměření na rovné příležitosti pro všechny naše zaměstnance,“ říká partnerka firmy Alena Sochorová, která má mimo jiné na starosti projekty zaměřené na zapojení zaměstnanců z různých skupin.

Nejčastěji se do citlivého tématu pouštějí nadnárodní korporace – IT společnosti, poradenské firmy, komunikační agentury nebo mobilní operátoři. Jsou to typicky firmy, které zaměstnávají mladé lidi a cizince. Ve velkých městech, kde zpravidla působí, obvykle LGBT komunita není zanedbatelnou skupinou na trhu práce – tvoří víc než tradovaná čtyři procenta populace.

„Je čím dál důležitější, aby zaměstnavatel působil přátelsky k menšinám. Vyžaduje to zejména generace mileniálů, kteří vstupují na trh práce,“ říká Pavlína Kalousová z organizace Byznys pro společnost, která radí personalistům.

Diskuzní skupiny

Jednou z možností, jak citlivé téma na pracovišti uchopit, je například zakládání speciálních diskusních skupin – Employee Resource Groups, kde se potkávají zaměstnanci se zájmem o určitou společenskou problematiku. Některé firmy dokonce na tuto aktivitu poskytují malý rozpočet – příkladem je účetně-personální firma ADP. Její skupina zaměřená na LGBT problematiku má jen v Česku podle Kalousové asi třicet členů.

Další specialitou je takzvaný reverse mentoring, otočený mentoring. „Používá ho IBM a spočívá v tom, že LGBT zaměstnanec mentoruje nehomosexuálního manažera. Pomáhá mu s jinak orientovanými zaměstnanci komunikovat a nedopustit se přitom faux pas nebo jim nezpůsobit psychickou újmu,“ říká Kalousová.

Podle průzkumů organizace Byznys pro společnost hledají mladí lidé zaměstnavatele, který je otevřený a tolerantní a dává to o sobě vědět. Očekávají, že se na pracovišti nebudou muset přetvařovat ohledně svého soukromého života. „Aby člověk byl stoprocentně výkonný, tak musí být sám sebou i v práci. Jinak hodně energie věnuje tomu, že svou sexuální orientaci skrývá,“ vysvětluje Kalousová.

Některé firmy chtějí svou otevřenost menšinám aspoň naznačit. Sponzorem pražského pochodu gayů a leseb Prague Pride jsou Pivovary Staropramen. „Vnímáme to jako zajímavou akci, kde můžeme dát ochutnat naše piva několika desítkám tisíc účastníků v naší domovské Praze,“ říká Pavel Barvík, mluvčí společnosti. Ve vztahu k zaměstnancům podle něj firma zastává stejný přístup ke všem. „To znamená, že pro žádnou skupinu nevytváříme specifické podmínky,“ říká.

Podle Kalousové ale tolerance nestačí – i v tolerantních firmách mohou v praxi vznikat rozpačité situace. „Například když se organizuje teambuilding a řeší se, kdo s kým bude bydlet, nebo se organizuje vánoční večírek, kam se zvou partneři a partnerky, a není jasné, jestli si může dotyčný přivést partnera stejného pohlaví,“ uvádí příklad.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Od každé z pěti zvolených odrůd chystá vinařství rodiny Vaďurů z Polešovic
Vinaři opouštějí obchodní řetězce, sází na vlastní prodejní cesty

Vinařství se postupně odklánějí od prodeje v supermarketech. Nechtějí pod nátlakem korporací snižovat ceny, ani bojovat v kategorii levných vín s těmi...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka při tiskové konferenci na Úřadu vlády (14. června 2017)
Je to populismus, kritizují ekonomové Sobotkovo lobbování za vyšší mzdy

Zaměstnavatelé považují snahu premiéra Bohuslava Sobotky vyzvat francouzské a rakouské nejvyšší představitele ke zvyšování mezd českým pracovníkům za...  celý článek

Japonský bezdomovec v Tokiu. Ilustrační foto
Podíl zaměstnanců, kteří kvůli malé mzdě žijí v chudobě, vzrostl

V Česku v posledních letech přibývalo lidí, kteří si v práci za celý rok nevydělali dost a spadli pod hranici příjmové chudoby. V roce 2011 se to týkalo zhruba...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.