Klienti Leo Expressu tak přišli o bonusy, které dopravce nabízí podle počtu procestovaných kilometrů. Po prvních tisíci kilometrech má klient se zákaznickým účtem nárok na pět procent z ceny jízdenky, pokud urazí deset tisíc kilometrů, je to dokonce deset procent. Tyto podíly dostávají zákazníci ve formě tzv. „Leo korun“, které pak mohou využívat k placení jízdného.
Zrušením zákaznických účtů ovšem postižení klienti svoje Leo koruny ztratili. Společnost jim proto tuto ztrátu kompenzovala vouchery, které jim zaslala na emailové adresy. Někteří si však na facebookové stránce Leo Expressu stěžují na to, že hodnota voucherů neodpovídá zůstatku Leo korun na zrušených účtech a možnosti jejich využití jsou omezené.
„Zákazník o své nakupené či bonusově získané Leo koruny nepřišel. Pouze je již nemá přístupné na svém účtu, ale ve formě voucherů, které mají obdobné podmínky využití jako dříve vlastněné Leo koruny,“ tvrdí mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. „Protože vnímáme, že zrušení účtu byla pro zákazníky velký zásah, posíláme vouchery jak za nakoupené, tak za bonusově získané Leo koruny.“
Se zrušeným účtem zmizely i procestované kilometry
Problém však nastává u jízdenek, které majitel zrušeného účtu nakoupil výhradně pomocí Leo korun. Ty totiž není možné stornovat. Redakci iDNES.cz to potvrdil jeden ze zákazníků, který za zrušenou jízdenku tohoto typu nedostal žádnou finanční náhradu. Od společnosti údajně dostal odůvodnění, že není možné vrátit Leo koruny na neexistující účet.
Současně se zákazníkům se zrušenými účty ztratil i počet procestovaných kilometrů, od kterého se výše slevy odvíjí. Znovu tak dosáhnou na jízdenky s bonusem pět procent z ceny až poté, co s Leo Expressem projezdí dalších tisíc kilometrů. V reakci na dotaz kolik účtů bylo tímto způsobem zrušeno mluvčí pouze sdělil, že tento údaj nebude společnost komentovat.
V příspěvcích na stránce dopravce na Facebooku se spekuluje o tisících lidí. Jeden z uživatelů zde zveřejnil i emailovou adresu, na níž se mají postižení klienti obracet za účelem hromadné žaloby.
„Všechny naše kroky jsme koordinovali s experty na GDPR a mrzí nás, že toto nové nařízení má na naše zákazníky negativní dopad,“ komentoval následky mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. Stávající uživatelé věrnostního programu byli podle něj od 15. května při přihlášení informováni o nových podmínkách využití služby. „Zákazníci byli na nutnost odsouhlasení, kromě výzvy na webu po přihlášení, upozorněni celkem třemi e-maily 17., 21. a 23. května a také prostřednictvím mobilní aplikace Leo Express,“ uvedl Sedlařík.
Podle něj bylo pro zachování účtů uživatelů věrnostního programu nutné, aby do 24. května odsouhlasili zpracování osobních údajů a nové podmínky. „Nejzazší termín pro schválení byl stanoven na 24. května do 12:00,“ upřesnil Sedlařík.
Právník říkal, že to nemusíme dělat
O výhody přišli rovněž někteří majitelé věrnostních účtů u aerolinek ČSA, kteří místo procestovaných kilometrů sbírají míle. Za ty pak mohou získat odměny v podobě bonusových letenek nebo vyšších limitů pro přepravu zavazadel. Letecká společnost přitom zákazníky opakovaně informovala, že o naspořené míle přijdou, pokud nedají souhlas s dalším zpracováváním osobních údajů, uvedl mluvčí společnosti Daniel Šabík. Nařízení GDPR podle něj aeroliniím nedalo jinou možnost, než osobní údaje těchto lidí smazat.
To potvrzuje i Sedlařík z Leo Expressu. „Po 25. květnu jsme nemohli informace o účtu (historie jízd, jméno, příjmení, telefon apod.) bez udělení souhlasu u nás uchovávat,“ napsal redakci v emailu. „Bez potvrzení nových pravidel bohužel nebylo možné účty zákazníkům nadále vést.“
Ne všichni, kdo shromažďují osobní data zákazníků, ale tímto způsobem postupovali. Například dopravce Icom působící ve veřejné autobusové dopravě výzvy s požadavkem o vydání souhlasu nerozesílal, přestože spravuje účty cestujících s předplacenými čipovými kartami.
„Žádosti jsme nerozesílali, bylo nám doporučeno právníkem, že to nemusíme dělat,“ uvedla předsedkyně představenstva Icom Transport Kateřina Kratochvílová. Zavedení GDPR přitom firmu provozující na 800 autobusů a 300 nákladních vozidel doposud vyšlo na 1,7 milionu korun. Většina nákladů padla na úpravy počítačových programů, a na mzdy lidí ošetřujících archivovaná data.
GDPR bylo tématem Rozstřelu 23.5.2018)