O práci by tak přišlo téměř sto tisíc jeho pracovníků, další desítky tisíc penzistů (bývalých zaměstnanců) by nedostaly část důchodů. Americké podniky včetně GM totiž často mají vlastní penzijní fondy.
Šéfové se učí, místo tryskáčů jedou pro pomoc v hybridech
Zdá se, že situace je opravdu vážná a nakonec to pochopili i nejvyšší šéfové továren. Zatímco ještě před čtrnácti dny přiletěli do Washingtonu firemními tryskáči a dožadovali se státní pomoci tak nevybíravě, až je republikánský kongresman Richard Shelby označil za nejarogantnější lidi, s jakými se kdy setkal, teď se vracejí s pokorou a prosíkem.
Přes osm set kilometrů dlouhou cestu z Detroitu do hlavního města urazili v hybridních vozech a dle tradice šéfů amerických automobilek, které se ocitnou v problémech, souhlasili s ročním snížením platu na jediný dolar.
Aby svou image ještě vylepšili, zakázali si rozmařilé cesty firemními letadly. "Nebyla to naše nejlepší hodina," sypal si v souvislosti s poslední návštěvou Washingtonu popel na hlavu prezident General Motors Fritz Henderson v televizní stanici NBC.
Jestli to bude kongresmanům a prezidentu Georgi Bushovi stačit, to se uvidí na dnešních a zítřejších jednáních. Všeobecně se očekává, že automobilky pomoc dostanou, vyjednává se však o tom, za jakých podmínek a v jaké formě.
Ruku natahuje i Chrysler a Ford
Třicet čtyři miliard dolarů, které na záchranu dohromady žádají, není maličkost a nestačil by na ně ani úvěrový program pro podporu firem, který otevřelo americké ministerstvo energetiky. Přes něj by rádi financovali pomoc republikáni.
Zatím je v něm však jen 25 miliard dolarů, které jsou navíc připraveny pro celé Spojené státy. Demokraté, kteří v lednu v čele s novým prezidentem Barackem Obamou zasednou v Bílém domě, by proto raději automobilkám pomohli sedmisetmiliardovým balíčkem, který je vyčleněn pro boj s finanční krizí.
Sám Obama je pomoci zadluženým výrobcům aut nakloněn. Vedle GM je podle středečních zpráv před krachem také Chrysler, který co nejdříve potřebuje sedm miliard dolarů. Když je nedostane, nebude mít prý v lednu na platby dodavatelům energií a mzdy.
Z velké trojky nabízí příznivější výhled jen Ford, který slibuje, že bude během několika let opět zdravou firmou. "Myslíme, že jsme schopni se přes problémy dostat a v roce 2011 opět dosahovat zisku," uvedl šéf Fordu Alan Mulally.
To však neznamená, že se obejde bez státní injekce. Celkem požaduje devět miliard, aby překonal nedostatek hotovosti. Součástí jeho ozdravení může být i prodej švédské automobilky Volvo, stejný krok zvažuje GM se Saabem.