Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát ani cestovky nesouhlasí s Generali. Klienty BG Travel musí vyplatit

  18:06
Do sporu o odškodnění klientů zkrachovalé cestovní kanceláře BG Travel se vložil stát a Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Nesouhlasí s pojišťovnou Generali, která odmítá odškodnit majitele ještě neuskutečněných zájezdů.

Dovolená v Chorvatsku. Ilustrační snímek. | foto: Petra Škraňková, iDNES.cz

Pojišťovna Generali má povinnost vyplatit klienty zkrachovalé cestovní kanceláře BG Travel peníze za neuskutečněné zájezdy, i když si kancelář sjednala nedostatečný limit pojištění. Sdělilo to ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Současně odmítlo výroky Generali o zastaralosti zákonů a svém nekonání v případu.

Generali v úterý oznámila, že klienty CK BG Travel za neuskutečněné zájezdy neodškodní, což by se stalo v Česku vůbec poprvé.

"Přestože evropská směrnice striktně požaduje, aby byli spotřebitelé v případě krachu CK stoprocentně chráněni, v praxi se opět ukázalo, že vinou nedokonalé české legislativy tomu tak není," uvedl mluvčí pojišťovny Jiří Cívka. Limit pojistného plnění si CK BG Travel sjednala na 120 tisíc Kč, náklady na zajištění návratu klientů z ciziny jej pak vysoce převýšily.

Krach BG Travel

Zkrachovalá BG Travel měla pojistku, přesto klientům nic nedá - ZDE

Smlouva o povinném pojištění pro případ úpadku ale podle MMR není běžnou pojistnou smlouvou, u níž pojišťovna plní přání klienta. Je prý povinností sjednat pojištění tak, aby klient CK měl v případě jejího úpadku zajištěnu repatriaci a pokud se zájezd neuskutečnil, vrácení všech vložených peněz.

Podle zákona pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění, dozví-li se po pojistné události, že CK vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady. Pojišťovna je pak oprávněna domáhat se náhrady škody na cestovní kanceláři, dodalo MMR.

Podobný názor má Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. "Pojišťovny jsou zákonem určené odborným garantem pojistné smlouvy a mají přístup ke všem podkladům nezbytným pro řádné pojištění zájezdů. Je odpovědností pojišťovny, aby pojistila CK na takový limit pojistného plnění, který v případě krachu cestovní kanceláře pokryje veškeré oprávněné nároky klientů cestovní kanceláře, nikoliv pouze jejich část," uvedl viceprezident asociace Tomio Okamura.

Limit pojistného plnění navržený a sjednaný CK BG Travel odpovídal zákonnému požadavku 30 procent předpokládaných tržeb, které měla propočteny na základě podnikatelského plánu, upozornil Cívka. Na začátku letní sezony oslovila Generali kancelář s žádostí o aktualizaci tržeb za prodané zájezdy. Ta ale přes několik urgencí tyto údaje nedodala.

Pojišťovna jako soukromý subjekt nemůže podle šéfa pojišťovny Štefana Tillingera suplovat úlohu státu reprezentovaného MMR, který by měl podnikatele v cestovním ruchu kontrolovat. Generali měla MMR o závažných nedostatcích v hospodaření kanceláře informovat, což ale neučinila, říká ministerstvo.

Autor:





mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.