Bulharsko, Zlaté Písky

Bulharsko, Zlaté Písky | foto: iturism.ru

Zkrachovalá BG Travel měla pojistku. Přesto Generali klientům nic nedá

  • 693
Pojišťovna Generali nevyplatí několika stovkám klientů zkrachovalé cestovní kanceláře BG Travel peníze za neuskutečněné zájezdy. Důvodem je nedostatečný limit pojištění, který si kancelář u ní sjednala.

Serveru iDNES.cz to sdělil mluvčí Generali Jiří Cívka. V Česku je to poprvé, co lidé v souvislosti s krachem pojištěné cestovní kanceláře nebudou odškodněni.

"Klienti zkrachovalé cestovní kanceláře BG Travel bohužel tvrdě doplatí na praktiky této cestovky, které posvětil zastaralý zákon," uvedl Cívka.

Generali sice zaplatila návrat 291 klientů zkrachovalé kanceláře do Česka, těm co na dovolenou odjet nestihli, však zaplacenou částku již neproplatí.

"Přestože evropská směrnice striktně požaduje, aby byli spotřebitelé v případě krachu CK stoprocentně chráněni, v praxi se opět ukázalo, že vinou nedokonalé české legislativy tomu tak není," napsala pojišťovna v tiskové zprávě.

Generali svaluje vinu zejména na ministerstvo pro místní rozvoj, které prý bylo na díru v zákoně upozorňováno už od roku 2010.

"V těchto dnech rozesíláme klientům CK BG Travel informační dopisy," uvedl mluvčí pojišťovny Cívka. Podle něj si samotný návrat klientů do vlasti vyžádal náklady, jež vysoko překročily limit pojistného plnění, který si určila CK BG Travel a nese za něj plnou odpovědnost.

Limit pojistného plnění byl podle Cívky pouze 120 tisíc Kč. Cestovka však prodala několikanásobně více zájezdů, než na kolik byla pojištěna.

Poškození klienti mají prý nyní několik možností, jak dostat peníze zpět. Všichni mohou uplatnit své nároky v insolvenčním řízení. Turisté, kteří si sjednali cestovní připojištění Generali pro případ neuskutečnění zájezdu kvůli úpadku cestovní kanceláře, mohou získat náhradu do dvou týdnů od nahlášení pojišťovně. Další variantou je ověření možnosti náhradního plnění ze strany zprostředkovatele, přes kterého klienti CK BG Travel zájezd koupili.

Spor Generali s ministerstvem

Obdobnému problému museli na začátku roku čelit i klienti zkrachovalé cestovky Parkam Holidays, kterým pojišťovna Generali taktéž odmítla vyplatit všechny peníze za neuskutečněné zájezdy. Generali tehdy vyplatila jen část peněz, protože u ní cestovka byla pojištěna jen částečně.

Na stranu klientů se tehdy postavilo i ministerstvo pro místní rozvoj, všechny pojišťovny na trhu naopak svorně stály za Generali. Generali odmítala vyplatit více, protože cestovka byla pojištěna na nižší částku, než kolik lidé v součtu za zájezdy zaplatili. Klienti poté proti pojišťovně podali hromadnou žalobu.

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) poté uvedla, že klient CK je proti jejímu úpadku podle rozhodnutí Evropského soudního dvora chráněn i v případě jejího podvodného jednání.

Generali to ale tehdy odmítla s tím, že se případ posuzovaný soudním dvorem týkal naprosto jiné situace.