Spor o náhradu škody klientům zkrachovalých cestovek bude řešit soud. Ilustrační snímek

Spor o náhradu škody klientům zkrachovalých cestovek bude řešit soud. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Generali žaluje stát kvůli odškodnění klientů cestovek. Chce 18,5 milionu

  • 62
Pojišťovna Generali žaluje stát o 18,5 milionu korun za poškození dobrého jména. Pojišťovně se nelíbí, jak se státní úředníci vyjadřují v kauzách týkajících se odškodnění klientů zkrachovalých cestovek, které Generali odmítla vyplatit. Vedle odškodnění požaduje i omluvu.

"Prostřednictvím advokátní kanceláře Jana Kalvody jsme podali žalobu na ministerstvo pro místní rozvoj, aby se zdrželo nekalého soutěžního jednání a poškozování dobrého jména naší společnosti," uvedl předseda představenstva a generální ředitel pojišťovny Generali Stefan Tillinger. Případný soudní výrok ve prospěch Generali by podle něj mohl urychlit odškodnění klientů zkrachovalých cestovních kanceláří ze strany státu.

Ministerstvo odmítá, že by pojišťovnu poškozovalo a opakuje, že jeho postoj vychází ze zákona (viz box dole).

Generali odmítla loni vyplatit klienty některých cestovních kanceláří kvůli tomu, že cestovky buď vůbec neměly sjednáno povinné pojištění proti krachu (o případu Majestic Travel čtěte zde), nebo ho měly sjednané v malé výši (o potížích klientů BH Travel čtěte zde).

Odpovědnost za nesplněné nároky klientů odmítala Generali i stát

Generali od počátku tvrdila, že to není její vina a že naopak selhal stát (MMR), který měl povinnosti cestovních kanceláří lépe kontrolovat. Ministerstvo však odpovědnost také odmítalo a říkalo, že za to může pojišťovna či živnostenský úřad, který uděluje licenci cestovním kancelářím až po splnění jejich povinností.

Podle Generali jsou výroky představitelů ministerstva založeny hlavně na nepravdivém tvrzení odpovědnosti pojišťoven hradit škodu klientům zkrachovalých cestovek bez ohledu na limit pojistného plnění. Jeho výši však podle pojišťovny navrhuje cestovní kancelář, jejíž odpovědnost v loňském konkrétním případě potvrdila ČNB.

"Ministerstvo výslovně odmítá vlastní odpovědnost za stav a za následky právní úpravy podnikání v cestovním ruchu a pokusilo se odvést pozornost od vlastního podílu zavinění této neblahé situace," vysvětluje Tillinger důvody toho, proč se pojišťovna rozhodla stát zažalovat.

Ministerstvo nyní posílá do vlády novelu zákona o podnikání v cestovním ruchu, která reaguje na loňské problémy a má posílit ochranu spotřebitelů při kupování zájezdů (více zde).

Podle Tillingera se však i letos mohou opakovat situace z předchozích let, protože novela zákona nebude v hlavní turistické sezoně účinná.

MMR kritiku Generali odmítá

Stanovisko ministerstva pro místní rozvoj:

Veškerá dosavadní prohlášení MMR k problémům s pojištěním cestovních kanceláří jsou plně ve shodě s platným Zákonem č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, který je v souladu se Směrnicí Rady 90/314/EHS, o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy.

Z ustanovení § 6 odst. 3 vyplývá, že pojišťovna je povinna sjednat pojistnou smlouvu tak, aby se pojištění vztahovalo na veškeré zájezdy prodané v době platnosti pojistné smlouvy.

V případě, že je cestovní kancelář řádně pojištěna, tzn. že má uzavřenou účinnou pojistnou smlouvu, je povinností pojišťovny, aby postupovala dle ustanovení § 7 odst. 3 zákona č. 159/1999 Sb. Ten jasně říká: „Pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné. Pojišťovna je však v tomto případě oprávněna domáhat se náhrady škody na cestovní kanceláři.“

MMR odmítá argumentaci, že pojišťovna pouze přijímá návrh pojistné částky ze strany cestovní kanceláře. Pojišťovna má ze zákona stanoveny pravomoci, které umožňují kontrolovat hospodaření cestovní kanceláře tak, aby v rámci pojistné smlouvy, a to bez ohledu na sjednanou pojistnou částku, poskytla pojistné plnění v plném rozsahu § 6, tj. v rozsahu plně pokrývajícím náklady repatriace všech zákazníků (zkrachovalé) cestovní kanceláře a plně zajistila vrácení všem poškozeným klientům CK buď celé zaplacené částky, pokud se zájezd neuskutečnil vůbec, nebo příslušné části zaplacené částky, pokud se zájezd uskutečnil pouze zčásti. Pojišťovna by v žádném případě neměla přenášet své závazky na klienty.

,