Zdravé cukroví a místo kapra pstruh. Češi o Vánocích experimentují

  • 34
Vánoční pstruh namísto kapra a smetanové dorty vedle tradičních kokosek. Nebo dokonce cukroví s javorovým sirupem místo bílého cukru a z celozrnné mouky. To jsou podle ankety iDNES.cz trendy, které se začínají objevovat mezi tradičními vánočními zvyky. Ty však stále převažují.

Češi se dívají více na etikety a platí to i o Vánocích. A podle obchodních řetězců také začínají experimentovat s chutěmi, drtivá většina se nicméně stále drží tradice. Ta velí nakoupit kapra, připravit bramborový salát a v komoře vychladit prémiové pivo, které se v předvánočním čase objevilo ve slevě.

Menšina lidí, kteří však stále podle prodejců přibývají, hledá chuťové alternativy. Vedle kapra sahají po línu, nebo pstruhovi. Ten se stal podle mluvčí řetězce Globus Pavly Hobíkové rybou číslo 2 na vánočním stole. Někteří lidé také volí na Vánoce tuňáka nebo lososa.

Trend zdravé výživy v segmentu vánočních potravin potvrzuje i Ahold, který vlastní supermarkety Albert. Podle mluvčí Dagmar Krausové navíc stoupá popularita jiných ryb než je kapr, zejména lososa. Lidé utrácejí víc i za mořské plody, krevety nebo pstruha či candáta.

Na skladbě nákupních košíků se projevuje i trend zdravé výživy. „V posledních letech určitě přibývá zákazníků, kteří nakupují s větší rozvahou, více se dívají na kalorické informace nebo celkovou stravitelnost. Projevuje se to i v přípravách na pečení, kde vidíme větší zájem o celozrnnou mouku,“ říká Hobíková z Globusu.

Jako alternativu řepného cukru někdo volí javorový nebo kokosový sirup. „Hitem posledních dvou let je kokosový tuk,“ popsala mluvčí. Čísla o prodejích však obchody nezveřejňují.

Leták Lidl

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz.

S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl.

„Trend zdravé výživy se projevuje v případě vánočních potravin obdobně jako v průběhu celého roku. Zákazníci více kupují čerstvé a kvalitní potraviny, ořechy a podobně,“ uvedla za Lidl mluvčí Zuzana Holá. Řetězce také do nabídky zařazují méně tradiční mouky. Například špaldovou či kaštanovou. „O špaldovou mouku je teď před Vánocemi velký zájem,“ dodala Holá.

Podobně jako výrobci vánočních ozdob se i obchodníci na nejexponovanější roční čas připravují s velkým předstihem. „V létě už máme v podstatě hotovo,“ říká mluvčí Globusu. Kvůli Vánocům firma nabírala brigádníky, přestavovala prodejní plochy, vymýšlela speciální reklamní letáky a nákupní oddělení shánělo tisíce různých druhů vánočního zboží.

Lidé víc pečou a kupují celé dorty

Na ploše 13 tisíc m² pražského hypermarketu stojí také pekárna, která je v těchto dnech centrem vánočního ruchu. Před největším náporem se posílila o osm brigádníků. Celkem 24 pekařů a cukrářů čekají od 20. prosince noční směny. Řetězec totiž čeká rekord ve výrobě vánoček, ale hodlá také sám uhníst, vykrájet, vytvarovat a upéct celkem pět tun vánočního cukroví. S tím se začíná už od konce listopadu.

„Letos to vypadá, že se všichni rozhodli doma péct. Prodeje lineckého těsta máme tak o pětinu vyšší než loni,“ líčí Pavel Meduna, zodpovědný v Globusu za patnáct pekáren v Česku. Podle něj je zajímavým trendem posledních let i to, že si Češi vedle vánočního cukroví kupují na vánoční svátky také celé smetanové dorty. „Rok od roku jich lidé kupují víc,“ uvedl Meduna.