Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


GLOSA: Nekončící pohádka o rychlovlacích

  18:08aktualizováno  18:08
V pohádkách pro děti z železničního prostředí příběh obvykle vypráví vysloužilý přednosta stanice. Existují však i pohádky o vlacích pro dospělé, kde zkušené železničáře nahrazují politici. Nejoblíbenější se jmenuje Budeme jezdit rychlovlaky.

Rychlovlak EC Pendolino na stanici Milano Centrale. | foto: Miroslav Vyka

I když u nás dosud žádné nejezdí, pravidelně se chystají na svoji fiktivní trasu rok před volbami, kdy všichni politici začnou tvrdit, že by je chtěli.

Třeba v roce 2013 přijel na pražské Masarykovo nádraží parní vlak a před ním začali řečnit dva politici ČSSD, Milan Chovanec a Milan Urban, jak v roce 2023 budou lidé jezdit z Prahy do Brna za hodinu. „Pokud nezačneme včas s výstavbou vysokorychlostních tratí, stane se z nás skanzen Evropy a rychlovlaky budou jezdit mimo nás,“ hřímal stínový ministr hospodářství Milan Urban. Líbivá slova asi zabrala, ČSSD je od té doby ve vládě. Co se tedy za tu dobu s rychlovlaky stalo?

Jen se o nich mluví. Objevila se první pěkná videa, jak se vlak řítí tunelem pod Krušnými horami z Prahy do Drážďan (více čtěte zde). Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zkouší soutěžit někoho, kdo spočítá, zda se rychlovlaky opravdu vyplatí. Jenže na SŽDC přijede i kvůli této zakázce policie. Soutěží se znovu. Vymýšlí se první studie na rychlovlaky z Brna do Přerova, která popře fyziku a slovní úlohu z prvního stupně základní školy: vlak jedoucí vyšší rychlostí je v cíli později, než vlak jedoucí pomaleji. Stačilo mu prodloužit trasu.

GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

Vznikají další strategické materiály, v kterých se posouvá prakticky jen datum. SŽDC mezitím investuje do „zásadních“ zrychlení tratí, například ze 70 na 75 kilometrů v hodině, nebo buduje na lokálkách dlouhá nástupiště pro příjezd prvních rychlovlaků. U sousedů zatím dokončují další desítky kilometrů nových rychlých tratí a v tak vyspělé zemi, jako je Maroko, je před otevřením první úsek o délce několika set kilometrů.

Líbila se vám pohádka? Máme tu další díl. Únor a tisková konference premiéra Bohuslava Sobotky a ministra dopravy Dana Ťoka z ANO, které tu mělo rozvoj rychlých vlaků na starosti přes tři roky. První rychlovlak bude v roce 2030. Do té doby je času dost.

Pohádky mívají většinou dobrý konec. Tedy i tato. Do železničních muzeí nebudete muset jezdit. Železničním muzeem se totiž brzy stane česká železniční síť.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Michal Hala
Soud zprostil v kauze odpočívadla na D1 exmanažera ŘSD Halu obžaloby

Obvodní soud pro Prahu 4 ve středu zprostil obžaloby bývalého výkonného ředitele Ředitelství silnic a dálnic Michala Halu i další obžalované v případu údajného...  celý článek

Londýnské letiště City má dráhu o délce 1500 metrů, proto sem mohou jen menší...
Jako MHD. Z Prahy startuje další linka do Londýna - na letiště bankéřů

Praha získá poprvé přímé spojení s londýnským letištěm City, které je využíváno pro svoji blízkost s finanční čtvrtí Canary Wharf. Nabídka spojů mezi Prahou a...  celý článek

Jana Petrášová má na starosti všechny silniční uzavírky, v centru pracuje tři...
Stát chce navigovat řidiče v zácpách, o zakázku bojuje O2 s firmou Vars

Vyhnout se zácpám je snem každého řidiče. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) po několika letech oživilo plány na vybudování systému, který by jim v tom měl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.