GM chce Daewoo jedině bez hlavní továrny

Americká automobilka General Motors předložila věřitelům krachujícího jihokorejského konkurenta Daewoo konečný plán na převzetí firmy. S konečnou platností Američané odmítli převzít hlavní továrnu automobilky v Pup-jongu.

Hlavní výrobní továrna problémové firmy, ve které pracuje 7,5 tisíce lidí (téměř polovina všech zaměstnanců) je nadále k mání. Nedávno se ke koupi závodu v Pup-jongu záporně vyjádřila i krajanská firma Hyundai. "O převzetí továrny v Pup-jongu nemáme zájem. Neměla by pro nás žádný smysl," prohlásil mluvčí Hyundai Min Hyung-joon.

Americká automobilka General Motors předložila startovací nabídku pro vyjednávání o ceně Daewoo na konci května. Za krachujícího jihokorejského konkurenta nabídla tehdy bilion wonů, což odpovídá asi 776 milionům dolarů.

Američané si ale vymínili, že takovou sumu zaplatí Daewoo a jeho věřitelům pouze v případě, že GM dostane z upadající firmy jen to, co se mu hodí.

A právě továrna v Pup-jongu představuje pro největší světovou automobilku hořké sousto. Přesto, že v ní pracuje téměř polovina zaměstnanců Daewoo Motors, je starší a méně efektivní ve srovnání s ostatními částmi upadající firmy.

Hlavní věřitel automobilky, státní Korea Development Bank, tak musí hledat zájemce jinde. Vedení GM při vyjednávání počítalo s variantou, že Pup-jong převezme. Už v květnu ale varovalo, že pokud převezme hlavní továrnu, bude se dožadovat slevy z kupní ceny.

Prodej Daewoo je zkouška reforem
Jednání s americkým investorem je vnímáno jako zkouška připravenosti jihokorejské vlády provést nezbytné reformy podnikového sektoru. "Pokud se prodej Daewoo Motor zdaří, bude to velká úleva pro vládu i celou ekonomiku," prohlásil hlavní analytik jihokorejské společnosti Good Morning Securities Lee Keun-mo.

GM zahájily jednání poté, co americký Ford stáhl loni v září svou nabídku. V uplynulých měsících zástupci General Motors zkoumali finanční a personální stav podniku.

Během asijské ekonomické krize v letech 1997-98 Daewoo zkolabovalo pod úvěrovou zátěží odhadovanou na patnáct miliard dolarů. V listopadu se ocitlo v konkursu.

Daewoo je třetí největší korejskou automobilkou a ve svých továrnách je schopno vyrábět dva miliony vozů ročně. I přes vysoké zadlužení může akvizice automobilky pomoci zahraničnímu investorovi vstoupit na uzavřený jihokorejský trh a sloužit jako odrazový můstek do Číny.