Logo německé automobilky Opel.

Logo německé automobilky Opel. | foto: AP

GM odložila podpis dohody o prodeji Opelu

  • 0
Americká automobilová skupina General Motors odložila na příští měsíc podpis dohody o prodeji 55 procent akcií německé automobilky Opel kanadsko-ruskému konsorciu vedenému kanadskou společností Magna. Oznámení hlavního vyjednavače GM Johna Smithe je studenou sprchou pro všechny, kdo očekávali podpis dohody tento týden.

Smith však uvedl, že prodej se nemůže uskutečnit, dokud pozměněnou smlouvu a nové okolnosti neprojedná správní rada GM na zasedání plánovaném na 3. listopad.

"Vzhledem k významu transakce se správní rada GM brzy sejde na pravidelném měsíčním zasedání, aby projednala dopis ministra zu Guttenberga (německého ministra hospodářství) a změny učiněné v návrhu Magny a Sberbank, které nastaly od posledního projednání z 9. září," napsal Smith.

Ministr Karl Theodor zu Guttenberg pod tlakem znepokojení Evropské komise ohledně legálnosti německé státní pomoci novému vlastníkovi Opelu napsal GM, aby potvrdila, že si vybrala Magnu z obchodních, nikoli politických důvodů. Komise nyní prověřuje, zda státní pomoc Opelu je v souladu s pravidly hospodářské soutěže v EU.

Americká automobilka General Motors se minulý měsíc rozhodla prodat svou divizi Opel konsorciu kanadského výrobce automobilových součástek Magna a největší ruské banky Sberbank. Německo slíbilo, že pokud se GM rozhodne pro Magnu, poskytne Opelu státní záruky na úvěry v hodnotě 4,5 miliardy eur (zhruba 116 miliard korun).

Objevila se však podezření, že Berlín si v dohodě o prodeji Opelu vymínil ochranu německých závodů automobilky na úkor továren v jiných zemích.

Evropská komise dala najevo, že transakci blokovat nehodlá, avšak státní pomoc prošetřovat bude. Jde jí o to, aby pomoc nebyla zneužita k politickým účelům. Nutí proto Berlín k závazku, aby jeho pomoc byla dostupná kterémukoli kupci, ne jen Magně, která slíbila ponechat všechny čtyři německé závody otevřené.

GM chce mezitím pracovat na dořešení zbylých otevřených otázek, uvedl Smith. Vedle příslibu státní pomoci jde zejména o plány snížení nákladů na pracovní sílu. Kupci Opelu původně zamýšleli zrušit v evropských závodech dlouhodobě ztrátového Opelu 10 500 pracovních míst, z toho 4 000 v Německu, jednání s odbory se však protahují.

GM má nyní v Opelu pouze 35 procent akcií. Zbývajících 65 procent kontroluje svěřenecký fond, kde jsou dva zástupci GM a dva němečtí zástupci. Po převzetí 55 procent konsorciem budou desetiprocentní podíl vlastnit zaměstnanci podniku a zbývajících 35 procent zůstane GM.