GM přebírá továrny Daewoo

Zbankrotovaná jihokorejská automobilka Daewoo má nového majitele - největší automobilovou společnost na světě, americkou General Motors. Po ročním vyjednávání se zástupci obou firem shodli na převzetí, které pro General Motors znamená první záchytný bod na asijských trzích.

Definitivní verzi smlouvy plánuje GM podepsat do konce roku po dokončení hloubkového auditu v Daewoo. Podle dohody GM získá dvě ze tří korejských továren Daewoo, stejně jako 22 zahraničních poboček, včetně výrobních podniků v Egyptě a Vietnamu.

Největší továrna zkrachovalého koncernu v Bupyongu západně od Soulu, není součástí transakce. Ekonomové ji totiž označují za neefektivní. Přesto zůstane zatím nadále v provozu a bude nové firmě dodávat motory a další díly. General Motors do budoucna její nákup nevylučují.

Rovněž některé další zahraniční výrobní podniky včetně pobočky v Polsku či české Daewoo Avia zůstávají mimo dohodu s GM.

V první částí akvizice vznikne nová společnost, která Daewoo převezme. Do této nové firmy investuje GM 400 milionů dolarů a za to v ní získá 67 procenta akcií. Věřitelé Daewoo poskytnou 197 milionů dolarů a ovládnou 33 procent. Nová společnost následně vydá akcie v hodnotě 1,2 miliardy dolarů na uspokojení věřitelů a přebere dluhy ze zahraničních podniků Daewoo. Ty dosahují asi 320 milionů dolarů.

Nová společnost vzniklá na troskách Daewoo má dosahovat ročních tržeb pěti miliard dolarů. Roční produkce Daewoo v současnosti dosahuje dvou milionů vozů. Firma tak může i  přes svou předluženost nabídnout GM základnu na jinak uzavřeném jihokorejském trhu a odrazový můstek dále do Číny, která je pro další růst amerických automobilek klíčová.

Problémy Daewoo mají kořeny v letech mohutné expanze v osmdesátých letech a na počátku let devadesátých. Tehdy si společnost bezstarostně půjčovala na obří expanzi a důsledky asijské finanční krize v letech 1997-98 ji přivedly na pokraj finančního krachu. V bankrotu skončila minulý rok s dluhy ve výši sedmnáct miliard dolarů.