Muž na nahrávce Islámského státu ze září 2014 mluví velmi dobře anglicky. FBI...

Muž na nahrávce Islámského státu ze září 2014 mluví velmi dobře anglicky. FBI žádá o pomoc s jeho identifikací. | foto: Reuters

Džihádistická stránka se sekáním hlav profitovala z Google reklam

  • 14
Islámský extremista, který provozuje džihádistické stránky, vydělával na prodeji reklam globálním firmám, jako jsou Citigroup, IBM a Microsoft. Využíval k tomu platformy od Googlu, přitom si inzercí podle odhadů mohl vydělat až tisíce dolarů měsíčně.

Džihádistická webová stránka Arrahmah.com, na které přes Google AdSense inzerovaly světoznámé značky, zveřejňuje sekání hlav a věšení „nepřátel islámu“, informoval britský list Financial Times (FT). Autoři šíří extremismus především v sekci „Džihádistická zóna“. Měsíčně ji navštíví až 600 tisíc návštěvníků, jako majitel je registrován Muhammad Abdul Rahman.

Abdul Rahman, známý také jako Princ Džihádu, figuruje na seznamu teroristů USA, EU a také OSN. Je považován za klíčového člena asijské teroristické skupiny Džamá Islamíja, která má vazby na al-Káidu.

V roce 2010 byl odsouzen k pěti letům vězení za utajování informací ohledně teroristických útoků v indonéské Jakartě v roce 2009, při kterých zemřelo sedm lidí a 50 dalších bylo zraněno.

Skandál není ojedinělý

Google AdSense, kterou Rahman k inzerci využíval, je největší internetovou reklamní sítí na světě. Zprostředkovává reklamu globálním společnostem, včetně IBM, Microsoftu či Citigroup. Ze zprostředkované reklamy dostává platforma podíl. Nic však nenaznačuje, že by inzerenti a Google vědomě podporovaly teroristické stránky. Ve Spojených státech je za takové počínání postih až dvacet let vězení, nebo pokuta milion dolarů.

Po provalení skandálu Google zrušil webu účet. „Stránky porušují naše pravidla, takže jsme už uskutečnili kroky ke zrušení účtu a odškodnění inzerentů,“ vyjádřil se Google pro FT. Inzerenti se však na webu mohou objevovat přes jiné zprostředkovatele.

Kauza mimo jiné poukazuje na to, jak jednoduše mohou islamisté získávat finance. Technologické firmy, a to především Google, Twitter a Facebook, jsou pod palbou kritiky, protože se jim v posledních letech nepodařilo zamezit šíření propagandy extremistických organizací na svých platformách.