Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přispějte na uprchlíky, Google částku zdvojnásobí. Vybral už 230 milionů

  12:40aktualizováno  12:40
Google vyzývá své uživatele, aby pomohli uprchlíkům. Každý finanční dar dorovná stejnou částkou a navíc uhradí jeho zpracování. Výtěžek poputuje čtyřem neziskovkám pomáhajícím uprchlíkům v terénu. Za dva dny od spuštění akce už Google naplnil více než polovinu 270milionového plánu.

Náhled stránky Googlu věnované sbírce na pomoc uprchlíkům. | foto: Google

Americká společnost se rozhodla uspořádat sbírku na pomoc uprchlíkům a výzvu k příspěvkům vyvěsila na svém webu. To není nic překvapivého a je otázkou, nakolik je takové opatření efektivní. V momentě, kdy je ale onou firmou Google, který „shodou okolností“ provozuje nejnavštěvovanější web na světě, je to rázem o něčem úplně jiném.

Výzvu, kterou Google zveřejnil v úterý, tak těžko mine jakýkoli pravidelný uživatel internetu. Za dva dny provozu se už celosvětově nasbíralo přes 230 milionů korun (aktuální vývoj částky, stejně jako podmínky sbírky najdete zde).

Výzvu zaštiťuje Afghánka z Googlu

Oficiální tváří kampaně je marketingová manažerka kalifornské centrály společnosti Rita Masoudová. Proč právě ona? Rodačka z afghánského Kábulu je totiž sama uprchlicí.

„Když mi bylo sedm, utekli jsme s mou rodinou do Evropy s veškerým majetkem v jednom kufru. Doufali jsme v lepší a bezpečnější budoucnost,“ uvádí Masoudová na blogu Googlu i na svém osobním webu.

Rodina Rity Masoudové, která uprchla z Afghánistánu.

Rodina Rity Masoudové, která uprchla z Afghánistánu.

Popisuje, že stejně jako je to u současných uprchlíků ze Sýrie, Afghánistánu nebo Afriky, i ona během cesty trpěla hladem, strachem a zimou. A také byla se svou rodinou nucena porušovat předpisy a jezdit načerno vlakem nebo autobusem.

„Naštěstí jsme nakonec získali azyl v Nizozemsku, kde jsem vyrostla v bezpečí a měla šanci se realizovat,“ uzavírá svůj stručný příběh Masoudová.

Za stejným cílem míří i nyní miliony lidí, které válka nebo bída vyhnala z domovů. Aby se situace těchto uprchlíků na jejich cestě zlepšila, rozhodl se do věci zapojit i Google. Nejprve firma věnovala milion eur (asi 27 milionů korun).

15.září 2015 v 23:22, příspěvek archivován: 17.září 2015 v 14:54

Help refugees and migrants in urgent need. Donate now and @google will match your donation. http://t.co/L4EaHB1LX5 pic.twitter.com/DW0AS3seiM

V úterý potom oznámila nynější akci. V ní chce vybrat 10 milionů eur (v přepočtu 270 milionů korun). A to tím způsobem, že bude stejnou částkou dorovnávat drobné příspěvky jednotlivých uživatelů. Daruje tedy ze svého dalších 5 milionů eur (185 milionů korun).

Peníze poputují do fondu Network for Google, který je následně rozdělí mezi čtyři neziskové organizace, které uprchlíkům v terénu pomáhají. Jde o Lékaře bez hranic, Mezinárodní záchranný výbor, Save the Children a Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky.

Peněz je potřeba násobně víc

Jak moc může částka pěti (respektive deseti) milionů eur uprchlíkům pomoci? Podle mluvčího české humanitární organizace Člověk v tísni Tomáše Urbana, je to hodně peněz. Člověk v tísni otevřel na začátku září fond na podporu takzvaných vnitřích uprchlíků v Sýrii. A dosud vybraných 1,2 milionu korun považuje za úspěch.

Na druhou stranu ale jen na pomoc uprchlíkům v Sýrii chybí peněz řádově mnohem více. Syřanů je podle Člověka v tísni mimo svou zemi přes čtyři miliony, zejména v Turecku, Jordánsku a Libanonu. Přes 350 tisíc z nich žádá o azyl v Evropské unii. Jen v Sýrii je ale podle OSN dalších 12,2 milionů lidí odkázaných na humanitární pomoc. Přes 7,6 milionů z nich jsou takzvaní vnitřní uprchlíci - tedy lidé, které válka donutila opustit své domovy, ale stále jsou v Sýrii.

Pro představu v jakých částkách se zajištění pomoci odehrává: podle OSN je pouze na zajištění základních potřeb těchto lidí potřeba částka okolo 4,53 miliardy dolarů. A z této potřebné částky scházelo pracovníkům OSN podle údajů z konce června 3,47 miliardy.

Z tohoto pohledu vypadá příslib pěti milionů eur od společnosti, která za poslední čtvrtletí vydělala téměř čtyři miliardy dolarů, poněkud méně významně. V součtu tak oněch 11 milionů eur (předchozí příspěvek a cíl současné kampaně se započteným příspěvkem uživatelů) představuje 0,3 procenta peněz, které firma vydělala letos od dubna do června.

„Když ale začne pomáhat firma jako Google, je to velmi dobrý příklad pro ostatní. V tom vidím obrovský přínos,“ říká Urban s tím, že významné jsou i příspěvky v podobných řádech od firem jako je například banka Goldman Sachs.

Již dříve nabídly pomoc i některé české firmy. Například Hamé nabídlo práci a ubytování pro deset rodin syrských uprchlíků (více zde). Prezident svazu průmyslu Jaroslav Hanák uvedl, že české firmy mají kapacitu, aby přijaly až pět tisíc uprchlíků (více zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.