Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Pátek 31. října 2014. Štěpánka

Sloup u trati u nás stojí 400 tisíc, v Rakousku je za čtvrtinu

  1:17
Nejnovější expertní posudek na projekt pokrytí české železnice mobilním signálem ukázal, že si státní organizace účtuje nestandardní ceny, které výrazně převyšují obdobné zakázky v zahraničí. Podle odborníků Správu železniční dopravní cesty dosud nikdo šetřit nenutí.
(Ilustrační snímek)

Ceny GSM-R sloupů v Česku neodpovídají zahraničním standardům. Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Dvacet dva metrů vysoký betonový stožár pro základnovou stanici na šíření mobilního signálu GSM-R se v Rakousku na první pohled od toho českého prakticky neliší. Kromě dvoumetrového rozdílu ve výšce v neprospěch českého ovšem jednu zásadní odlišnost má: projektanti modernizace českých železnic počítají s tím, že v Česku vztyčený sloup bude stát kolem 400 tisíc korun, zatímco v Rakousku jeho cena jen lehce přesáhne v přepočtu sto tisíc.

Obří rozdíly odhalil expertní posudek Centra dopravního výzkumu na projektovou dokumentaci pokrytí tratě Kolín - Havlíčkův Brod - Brno signálem GSM-R. Posudek si zadal Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), aby zjistil, na jaké úrovni jsou ceny na české železnici ve srovnání se zahraničím. Po této zkušenosti chce SFDI srovnat ceny některých položek v rozpočtech železničních stavebních prací i u dalších zakázek.

GSM-R

Jde o komunikační systém mezi řízením provozu, tedy výpravčím a strojvůdcem ve vlaku. Měl by patřit ke standardu v celé Evropě, ale v Česku zatím funguje jen na části koridoru. GSM-R bylo zvoleno 38 státy celého světa, kromě členských států EU i státy v Asii, severní Africe a Austrálii. Systém využívá vyhrazené stožáry základnových stanic umístěné blízko železnice. Vzdálenost mezi dvěma stanicemi je 7 až 15 km.

"Chceme mít jistotu, že nedochází k předražování staveb, proto jsme se rozhodli pro zadání takového posudku," vysvětlil náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Posudek potvrzuje slova řady lidí z oboru, že ceny staveb na české železnici byly zejména v minulosti hodně nepřiměřené a předražené. Konkurence v oboru je výrazně menší než u silničního stavitelství, navíc jsou železnice svázány mnohem větším počtem norem a oborem se zabývá méně lidí. "Zakázky si tam rozděluje uzavřená společnost firem," upozorňuje Jiří Petrák, někdejší šéf projekční firmy MottMacDonald.

Jednotkové ceny půjdou dolů

Posuzovanou zakázku, kterou projektanti nacenili na zhruba tři čtvrtě miliardy korun, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ještě ani nevyhlásila. Po posudku dostane nejspíše nařízeno, aby se alespoň snížily jednotkové ceny. I když ještě nedošlo k samotné stavbě, posudek ukazuje, jak velkoryse se počítají v Česku železniční stavby a že ani levnější nabídka oproti odhadované ceně nemusí znamenat opravdovou úsporu.

Projekt zpracovávalo sdružení firem v čele se Sudop Brno za 14 milionů korun. Zakázku zadalo ještě vedení SŽDC v dubnu roku 2010, kdy organizaci vedl Jan Komárek. Autoři posudku srovnávali jednotlivé položky v rozpočtu s cenami z Rakouska. U většiny byly české výrazně dražší, v průměru o více než 50 procent. "U staveb hrazených z veřejných rozpočtů nemá český projektant žádnou motivaci ke snižování nákladů a hledání finančně méně náročných dodávek a technologií výstavby," napsali autoři studie.

Náklady rostou i v porovnání předchozími zakázkami

Narážejí na fakt, že zatímco v Rakousku se snaží umisťovat vysílače signálu na stávající stožáry mobilních operátorů, v Česku se budují jen nové. Náklady jsou rozdílné i ve snaze, jak draze vést kabely. Autoři se podivují i nad tím, že většina technologických domků se v Česku staví nově, zatímco v Rakousku se více využívají stávající zařízení. Ani se podle nich nemusí stavět tolik stožárů, stačí využít jiných vysokých staveb podél tratě, například na osvětleních nádraží.

Studie navíc upozorňuje i na výrazný nárůst nákladů v porovnání s předchozími zakázkami podobného typu. Zatímco dříve stál kilometr pokrytí tratě 2,3-2,9 milionu korun, u tratě Kolín - Brno je to 3,9 milionu korun.

Sudop Brno se studií nesouhlasí. "Mezi oběma srovnávanými stavbami jsou zásadní rozdíly, které mají na cenové srovnání podstatný vliv," uvedl Sudop Brno v dopise SŽDC. Podle firmy jsou jiné ceny způsobeny například velikostí zakázky v Rakousku nebo rozdílným právním prostředím. Pokrytí signálem GSM-R zatím v Česku zajišťoval hlavně Kapsch s výjimkou jedné zakázky, do které se však nepřihlásil. Jinak byl vždy jediným zájemcem.

Autor:





mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.