Firmy chtějí, aby televize více zohlednily situaci na trhu a přišly s většími slevami i novými způsoby, jak za reklamu platit. Ilustrační foto.

Firmy chtějí, aby televize více zohlednily situaci na trhu a přišly s většími slevami i novými způsoby, jak za reklamu platit. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Hádka o ceny reklamy vrcholí. Firmy chtějí slevy, televize podražit

  • 18
Tahanice o nové ceníky televizní reklamy jsou letos nepřehlednější než obvykle. Inzerenti, kterým zatápí krize, chtějí po stanicích slevy, těm se do toho příliš nechce. Příští rok čekají oživení ekonomiky, a tak dokonce pošilhávají po cenách vyšších.

Kolik chtějí za reklamu, televize říct nechtějí. Podle neoficiálních hlasů z mediálních agentur by Česká televize i Prima rády zachovaly stávající ceny. "Vrtochy těchto stanic ale nic neznamenají. Hlavní bude, jak se rozhodne Nova. Trhem se sice nesou zprávy o její chuti na vyšší ceny, oficiálně ale zatím mlčí," říká pracovník jedné mediální agentury, jenž si nepřál být jmenován.

Televize Nova, která v průběhu roku zlevňovala, zveřejní ceník až 2. listopadu – do té doby se k tomu nechce vyjadřovat. Zatím sbírá informace od firem, kolik peněz na reklamu mají na příští rok, a podle toho se nejsledovanější tuzemská stanice zařídí.

"Jednání probíhají druhým týdnem, ale ani dnes ještě nelze říci, jaká cena reklamy bude. Letos všichni vyčkávají do poslední chvíle, co trh dovolí," říká Martina Říhová, ředitelka mediální agentury Starcom MediaVest.

Firmy ale chtějí, aby televize více zohlednily situaci na trhu a přišly s většími slevami i novými způsoby, jak za reklamu platit. "Naší snahou je získat možnost objednání reklamy na kratší časové období, ale za stejně výhodných podmínek," říká například Jaroslav Černý, mluvčí Škody Auto.

Slevy totiž televize nabízejí hlavně pro ty firmy, které se do určitého data upíší k tomu, že v televizi utratí určitý objem peněz během celého roku. To se nyní firmám nelíbí, protože si v době hospodářské krize netroufnou předjímat vývoj na celý rok. Navíc v Česku patří televizní reklama k nejdražším ve střední Evropě.

"To je dáno tím, že na trhu je v podstatě duopol. Z toho vyplývá tlak zadavatelů, včetně nás, na snížení ceny," říká Monika Vrbatová,manažerka společnosti Unilever. Naráží tak na skutečnost, že televizní trh s reklamou si dělí prakticky jen Nova s Primou.

Sarbu: Příští rok porosteme

Šéf CME, majitele TV Nova, Adrian Sarbu včera na setkání s investory naznačil, že se do dalšího výprodeje reklamního prostoru nepohrne. "Třeba firmy s rychloobrátkovým zbožím jsou chytré, letos jsme jim vyšli vstříc našimi pobídkami, ony ale ušetřené peníze utratily na slevách a jiných marketingových akcích. Nyní opět chtějí slevy," řekl Sarbu na investorském setkání, které se konalo v Praze. Tam se počátkem roku přesunula část centrály CME.

Už předevčírem přišlo varování od Sarbua, že výsledky budou výrazně za očekáváním. Akcie firmy pak ztratila čtyři dolary, přes dvanáct procent hodnoty. Včera, když na setkání už investoři seděli a poslouchali prezentace, ztratili další téměř desetinu. Dohromady za dva dny 330 milionů dolarů – přes 5,5 miliardy korun.

Sarbu investorům oznámil, že firma letos čeká svůj nejhorší rok v historii s propadem tržeb až 30 procent a s nezdaněným ziskem od 60 do 70 milionů dolarů, což je asi o 77 procent méně než loni.

"Zchudlým" investorům se ale snažil zlepšit náladu výhledem na příští rok. Dna by se CME měla dotknout už koncem letošního roku. Pro rok 2010 už ale počítá s růstem reklamních investic, v případě Česka o šest procent. Navíc předpokládá, že jeho stanice ukousnou větší díl z koláče peněz, které do reklamy celkově potečou. "Máme stále silnější postavení na našich klíčových trzích, jsme připraveni na dobu, až se trh opět rozjede," dodal.

Analytici přesto pochybují, že je v silách TV Nova přetavit podíl na trhu v dražší reklamu už během letošního podzimu. "Firmy budou pořád opatrné v reklamních výdajích a rychlý návrat na předkrizové hodnoty neočekávám," říká Ondřej Moravanský, analytik z makléřské společnosti Cyrrus.