Potravinářská společnost loni utržila 6,01 miliardy korun, což je nárůst o osm procent.

Potravinářská společnost loni utržila 6,01 miliardy korun, což je nárůst o osm procent. | foto: Hamé

Hamé startuje vlastní síť prodejen Hamka. Cílí na Brno i na Prahu

  • 68
Největší tuzemský výrobce balených potravin Hamé loni utržil přes šest miliard korun. Firma, která má vedle Česka výrobní závody i na Slovensku, Rumunsku a v Rusku, začíná budovat síť vlastních prodejen Hamka.

Složité vztahy s obchodními řetězci vedou stále více výrobců potravin k otevření vlastních prodejen. Nově plánuje své aktivity v maloobchodě posílit i výrobce balených potravin Hamé. Prodejna s názvem Hamka vznikla už v Kunovicích a Babicích, kde má Hamé výrobní závody a také ve Stupavě poblíž Bratislavy, sídle slovenské odnože firmy.

Profil společnosti Hamé čtěte zde

„Je tam logistická návaznost na naše závody. Chceme jít ale i do velkých měst,“ říká generální ředitel Hamé Martin Štrupl. Vzhledem k tomu, že se většina výrobních aktivit společnosti koncentruje na jižní Moravě, je podle Štrupla logické, že další Hamka by měla otevřít v Brně a později také v Praze. Cílem však není vytvoření celorepublikového řetězce.

Výrobní portfolio Hamé se dnes už zdaleka neomezuje jen na paštiky, kterými je firma nejvíce známá. Nabízí širokou škálu produktů od zeleniny, přes omáčky, kečupy až po kojeneckou výživu a bagety. Hamé proto chce, aby se Hamky staly místem, kde je možné pořídit celý nákup. Ceny v prodejnách by měly být obvykle nižší než v jiných obchodech. Zároveň však společnost odmítá zákazníky lákat na slevové akce. Je tak možné, že v průběhu slev bude zboží s logem Hamé mimo firemní prodejny levnější.

E-shop i speciální regál

Vlastní prodejny však nejsou jediným novým prodejním kanálem, kterým se chce Hamé dostat přímo k zákazníkům. Loni společnost spustila vlastní e-shop a vstoupila tak do rychle rostoucího segmentu prodeje potravin on-line.

„Spustili jsme e-shop Hamé, který do té doby fungoval na portálu Aukro. Nyní jsme vytvořili vlastní e-shop společně se společností Ergotep, která je zároveň distributorem našich výrobků,“ vysvětluje ředitelka pro marketing Marcela Mitáčková.

Oproti dalším potravinovým e-shopům, jako je Rohlik.cz, Kolonial.cz nebo Itesco.cz, má Hamé nespornou výhodu v tom, že vyrábí výhradně trvanlivé produkty. To značně ulehčuje jinak složitou logistiku prodeje jídla přes internet. „Služba je celorepubliková, nejen v některých městech jako jiných prodejců,“ dodává Mitáčková.

Poslední aktivitou v tomto směru je pak zřizování takzvaných Hamé Pointů. Jde o koutky v rámci již existujících prodejen určených výhradně pro produkty Hamé. Zatím první takový funguje v prodejně Unikom v Říčanech, další tři budou podle Štrupla brzy následovat.

Hamé trápí Rusko a problémy Schengenu

Potravinářská společnost loni utržila 6,01 miliardy korun, což je nárůst o osm procent. EBITDA, tedy zisk před odečtením úroků, daní a odpisů dosáhl 600 milionů. Hamé táhla nahoru především střední Evropa. Kvůli devalvaci rublu se totiž o 21 procent propadly tržby v Rusku. Na Ukrajině to bylo dokonce o 82 procent.

Právě různá politická omezení obchodu označuje Štrupl jako hlavní rizika podnikání. Vedle embarga na vývoz do Ruska jde i o stále častěji zmiňované omezování schengenského prostoru. „Zaznamenali jsme případy, kterých asi bude přibývat. Naše kamiony zůstaly stát na hranicích, musely se vracet. Někdy šlo o surovinu, která musela být zpracována a zboží tak bylo poškozeno. Volný pohyb zboží začíná být problém,“ uvedl Štrupl.