Pivní limonáda označovaná v Německu jako radler si získala v Česku oblibu nejen mezi ženami.

Pivní limonáda označovaná v Německu jako radler si získala v Česku oblibu nejen mezi ženami. | foto: Profimedia.cz

Pivovary uspěly, Heineken ztratil v Česku exkluzivitu na název radler

  • 45
Skupina Heineken si už nemůže v Česku nárokovat označení radler pro pivní limonády pouze pro sebe. Vyplývá to z rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví. Některé pivovary kvůli výtkám Heinekenu nedávno musely přestat název radler používat.

Nyní se chtějí soudně domáhat náhrady způsobených škod. Heineken uvedl, že rozhodnutí ÚPV analyzuje a další kroky podnikne v příštích týdnech.

"Ve zkratce řečeno rozhodnutí konstatují, že napadená označení jsou českými spotřebiteli chápána jako označení typu nízkoalkoholického nápoje; jde tak o označení, která postrádají rozlišovací způsobilost," uvedl mluvčí Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV) Josef Dvořák.

Ochrannou známkou podle něj může být pouze označení, které je mimo jiné schopné rozlišit výrobky nebo služby jedné osoby od stejných výrobků nebo služeb osoby druhé.

"Je-li ochranná známka prohlášena za neplatnou, hledí se na ni jakoby nikdy nebyla zapsána," řekl.

Pivovar Samson chce odškodnění v řádech milionů

Poté, co Pivovary Staropramen uvedly v květnu 2011 na trh pivní mix Staropramen Cool Lemon, se staly míchané nápoje na bázi piva v Česku velkým hitem. Několik podniků začalo používat pro pivní mix název radler. Tak se mu říká v německy mluvících zemích, kde jsou tyto mixy již roky populární.

To se nelíbilo Heinekenu, jemuž patřící krušovický pivovar si název Radler nechal v Česku zaregistrovat již v roce 2001. Na základě předběžného opatření vydaného na podnět Heinekenu pak musely ostatní pivovary v zemi přestat název užívat. Nyní ÚPV ochrannou známku Heinekenu zneplatnil.

"Toto rozhodnutí jsme obdrželi před krátkou dobou a v tuto chvíli ho analyzujeme. Další kroky podnikneme v následujících týdnech," reagoval na rozhodnutí úřadu mluvčí tuzemského Heinekenu, tuzemské pivovarské trojky, Jiří Hauptmann.

Jedním z výrobců, který musel "pivní limonádu" kvůli Heinekenu přejmenovat, byl jihočeský pivovar Samson. Pivovar musel na základě předběžného opatření vydaného na podnět Heinekenu stáhnout všechny plechovky s názvem radler hned po uvedení na trh. Výrobky pak byly prodávány pod názvem mix.

Rozhodnutí ÚPV pivovar vítá. "Pivovar Samson se náhrady způsobených škod bude určitě domáhat, bude se jednat o milionové částky," řekl zástupce českobudějovického pivovaru Michal Donath.

,