Vedení krajského úřadu dalo před několika měsíci kvůli vleklým sporům výpověď Dopravnímu podniku Ústeckého kraje (DPÚK), ve čtvrtek ukončilo spolupráci i s nově vybraným dopravcem, ČSAD Česká Lípa. - více zde
Na autobusové dopravě jsou závislé desetitisíce lidí. Čí autobusy je v následujících dnech dopraví do práce či školy?
Do pátku musí jezdit DPÚK na základě platných licencí a na základě nařízení krajského úřadu. To má placeno. Pokud v pátek nepojede, bude to řešit soud. Od soboty měla nastoupit ČSAD Česká Lípa, té jsme vypověděli smlouvu. Místo ní nastoupí jiní dopravci.
V oblasti dopravy rozdělujeme kraj na osmnáct oblastí. Ve dvou z nich už dlouhou dobu jezdí jiné firmy a tady se situace nezmění. V dalších obvodech budou spoje zajišťovat dvě skupiny dopravců. Jednu tvoří ti, se kterými máme smlouvu na linkovou autobusovou přepravu - prakticky stejnou, jako byla ta s ČSAD Česká Lípa - včetně licencí. Ty tvoří zhruba tři čtvrtiny potřebné kapacity. Tito řidiči budou jezdit podle jízdního řádu a cestující budou od soboty platit jízdné.
Čtvrtinu oblastí pak bude dopravně zajišťovat takzvaná příležitostná přeprava bez licencí. Tyto autobusy jsou půjčené z různých podniků. Cestující v nich nebudou platit, ale také nebudou jezdit podle jízdního řádu. Postupně je budeme nahrazovat pravidelnými spoji.
Jak se lidé dozvědí, jestli zrovna ten který konkrétní autobus pojede?
K tomu slouží zelená linka, kterou jsme zřídili. Je to telefon 800 876 011.
Které firmy zajistí nyní v kraji největší díl linkové dopravy?
Jde o firmy, které skončily na dalších místech posledního výběrového řízení, které vyhrála ČSAD Česká Lípa, například ČSAD Slaný, ČSAD Karlovy Vary, Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, Kavka Podbořany. Jejich ceny jsou pro nás přijatelné. Ty dostanou licence, které momentálně vydáváme. Budou jezdit podle dosavadních jízdních řádů a budou mít smlouvu do 2. června příštího roku.
Připravujete nové výběrové řízení na smluvní dopravce?
Proběhne do konce tohoto roku, půjde o kontrakt na dalších pět let. Od června příštího roku tady budou jezdit noví dopravci. S těmi bychom chtěli uzavřít smlouvy do konce roku. A pochopitelně to nebude jeden, ale ani sto. Řekněme tři, pět.
Jaká budou kritéria výběrového řízení?
Určitě nebudou jediné. Kromě ceny to budou i spolehlivost a reference kraje, ve kterém přepravce doposud působil. V případě DPÚK a ČSAD Česká Lípa to budou reference také našeho kraje.
Dojde k nějaké podstatné změně v linkové dopravě v příštím roce?
Nastane změna asi u jedné čtvrtiny spojů, ve kterých prakticky nikdo nejezdí. Ty už nepojedou. Nebudeme pokračovat v rozhazování peněz jenom proto, že tam jezdil autobus v roce 1969, a tudíž tam musí jezdit i v roce 2007. Nebude tam jezdit, bude jezdit jinde. Kilometry zůstanou stejné, ale některé se převedou tam, kde jezdí lidi. Nový koncept dopravní obslužnosti počítá s tím, že do něj zahrneme i ty spoje, které si dnes obce platí samy ze svých rozpočtů. Jde asi o 50 milionů korun.
Jaký byl důvod výpovědi ČSAD Česká Lípa?
Je to partner, který záměrně nepřebírá korespondenci, nezvedá telefony a neodpovídá. Když odpoví, tak na něco jiného. Typický případ: ČSAD měla před čtrnácti dny předložit jízdní řády ke schválení. Později je doručili, ale jen k nahlédnutí. Na naši výzvu dodnes neodpověděli. Nebo - včera obdrželi výpověď faxem, mailem s elektronickým podpisem, poštou, a dnes tvrdí, že o ničem neví. Taková komunikace s partnerem, který má zabezpečovat služby pro šedesát tisíc lidí za několik set milionů, je pro nás nepřijatelná.
Výpověď potvrdila Rada Ústeckého kraje. Je k tomu kompetentní?
Rada je k tomu kompetentní, schválila smlouvu a zrovna tak ji může vypovědět. Nemyslím si, že by to mohl někdo zpochybnit. Ani jedna kontrola, kterou jsme tu měli, neprokázala, že bychom v posledních týdnech v této záležitosti pochybili.
Lze alespoň řádově vyčíslit náklady kraje na zajištění náhradních dopravců do této doby?
Nyní to už určitě dělá nějaký milion korun. Museli jsme například zaplatit přejezd autobusů z Břeclavi nebo z Frýdku - Místku. Ta samotná přeprava není nijak drahá. Ale je dobře, že jsme to udělali, protože kdyby tu autobusy nestály na zastávkách, tak od pondělka v tomto kraji nevyjelo ani kolo. Ano, stojí to peníze, ale sehrálo to svou psychologickou roli. Dnes ráno tyto autobusy vyjely, a DPÚK i občané viděli, že se kraj o to umí postarat.
Chci tady ale říci dvě čísla. Pokud bychom nečinně přihlíželi a platili vše, o co si DPÚK řekl, v období 2002 až 2011 by to kraj stálo 2,5 miliardy korun. Bez vyhlášení výběrového řízení. Jen to navýšení, kvůli kterému jsme DPÚK vypověděli smlouvu, by představovalo miliardu korun.