Jakub Havrlant, ředitel a zakladatel skupiny Rockaway.

Jakub Havrlant, ředitel a zakladatel skupiny Rockaway. | foto: Rockaway

Rockaway převezme srovnávač Heuréka, svolil ÚOHS. Sváže ho řadou podmínek

  • 28
Antimonopolní úřad (ÚOHS) po více než čtyřech měsících, kdy se musel vypořádávat s mnoha připomínkami, dovolil, aby skupina Rockaway převzala cenový srovnávač e-shopů Heuréka. Vytyčil ale řadu podmínek, které musí srovnávač dodržovat. Úřad nadále posuzuje převzetí e-shopu Mall.cz stejným investorem.

Rockaway Capital je skupina vlastněná a řízená podnikatelem Jakubem Havrlantem. Na nákup Heuréky a Mall.cz (ten ještě není schválen) mu poskytli financování partneři Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem i skupina PPF Petra Kellnera.

Zpráva, kterou v pátek zveřejnil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, přichází jen den poté, co největší český e-shop Alza.cz oznámil, že odchází z Heuréky a na speciálním webu Bezheureky.cz k tomu vyzval i ostatní (podrobněji jsme psali zde).

Zástupci Alzy jako jeden z důvodů odchodu uváděli právě obavu o nestrannost srovnávače pod novými majiteli. Pod skupinu Rockaway Capital totiž patří hned několik e-shopů od větších, jako jsou CZC.cz, skupina Vivantis, Koloniál až po menší specializované.

Válka e-shopů: Alza odchází ze srovnávače cen Heuréka

Ve srovnávači Heuréka by tak e-shopy Rockawaye mohly být podle Alzy zvýhodněny. Šéf Heuréky Tomáš Braverman už ve čtvrtek kritiku Alzy odmítl s tím, že Heuréka se řídí vlastním kodexem, který to zakazuje.

Zatímco ve čtvrtek se ještě zástupci Rockawaye nechtěli k nedokončené transakci podrobněji vyjadřovat, nyní mluvčí skupiny Michaela Papežová deklarovala to samé, co (nyní už její kolega) Braverman.

Heuréka vadí i dalším e-shopům

Alzu v její kampani podpořila i další významná skupina na českém trhu - zlínská HP Tronic. „Rozhodnutí Alzy chápeme a její obavy sdílíme a sdílíme rovněž pochyby o nezávislosti Heuréky, zejména ve vztahu k jejímu sesterskému e-shopu Mall.cz,” stojí v oznámení zveřejněném na webu s tím, že majitel e-shopů Euronics.cz nebo Kasa.cz také zvažuje, že Heuréku opustí.

Své podezření dokládá i na konkrétním příkladu: “Naše pochybnosti ještě zesílily poté, co loni v prosinci vlivem problémů s logistikou (o problémech Mall.cz spojených se stěhováním skladu jsme psali zde) kleslo hodnocení Mall.cz na Heuréce na 88 procent a přesto, v rozporu s vlastními pravidly, Heuréka pro Mall.cz ponechala modrý certifikát Ověřeno zákazníky,” píše se dál v prohlášení.

“Heureka bude fungovat jako nezávislý subjekt a nebude propojena s e-shopy z naší skupiny. Heureka i nadále bude dbát na ochranu dat a dalších údajů, jak má už dnes zaneseno v Kodexu používání dat,” říká Michaela Papežová.

Braverman k tomu v pátek dodal, že se s e-shopy - tedy z jeho pohledu s obchodními partnery Heuréky - potká osobně a “povede otevřenou diskuzi o fungování”. “Přiznám se, že neopodstatněnému napadání naší nezávislosti opravdu nerozumím,“ dodal.

Nyní má nezávislost Heuréky ohlídat i ÚOHS. „Úřad obdržel řadu námitek vyjadřujících obavy z narušení hospodářské soutěže. V zájmu odstranění těchto obav navrhl účastník v první fázi správního řízení závazky, které Úřad akceptoval jako dostatečné k zachování účinné soutěže na trhu,“ zdůvodnil podmínky předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj.

Označit komu patří, rozšířit počet odkazů

Heuréka tak bude nyní muset viditelně, transparentně a trvale zveřejňovat informaci, které e‐shopy a cenové srovnávače jsou provozovány společnostmi ze skupiny Rockaway.

Kromě toho nesmí Heuréka pro službu „Prověřeno zákazníkem“ požadovat od e-shopů nic jiného, než e-maily zákazníků, kteří přes ně nakoupili. Tyto e-maily nesmí poskytovat nikomu jinému. Tedy ani lidem ze svého mateřského Rockawaye.

Heuréka potom také nesmí zvýhodňovat nebo naopak sankcionovat e-shopy, podle toho, kolik dat nad rámec zmíněného e-mailu Heuréce poskytnou. Nesmí tedy jinými slovy výměnou za data dostávat slevy na inzerci či z poplatku za proklik.

Další omezení se týká samotného výsledku vyhledávání, které vidí spotřebitel. Tomu Heuréka nabídne například při vyhledávání konkrétního modelu pračky nejvýše pozice označené jako „Heuréka pro vás vybírá kvalitní obchody“, což je sekce, v níž e-shopy za umístění platí.

Až pod ní je potom sekce „Nejlevnější nabídky“, kde jsou řazeny nabídky podle ceny. Podle podmínek nařízených ÚOHS bude muset placená sekce umožnit soutěžit o umístění alespoň čtyřem e-shopům. Zároveň bude muset do budoucna být na první straně srovnávače vždy alespoň pět pozic srovnáno podle ceny.

V současnosti zpravidla v nabídce u různého zboží Heuréka nabídne tři zaplacené odkazy a následně pět srovnaných podle ceny.

Mall.cz antimonopolní úřad stále řeší

Dodržování těchto podmínek bude nadále hlídat ÚOHS. „Společnost bude muset informovat úřad o tom, jak podmínky plní. Pokud dojdeme k tomu, že je nedodržujeme, zahájíme správní řízení, na jehož konci může být pokuta,“ popsal mechanismus mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

To postihlo například společnost Rewe, která v Česku provozuje prodejny Billa a Penny. V roce 2008 k nim prostřednictvím fúze přikoupila i prodejny odcházejícího Plus. Zároveň se ale antimonopolnímu úřadu zavázala, že čtyři prodejny prodá, aby se nestala lokálním hegemonem.

Společnost to ale neudělala a tak jí úřad v následném správním řízení udělil pokutu téměř 24 milionů korun, kterou letos v lednu potvrdil brněnský krajský soud (více jsme psali zde).

Aktuální povolení „spojení soutěžitelů“ Rockaway a Heuréka je sice teprve prvoinstanční, ale lze předpokládat, že je zároveň konečné. Možnost podat do 15 dnů rozklad totiž má pouze Rockaway, který ale nejspíš nebude mít motivaci to dělat, když sám navrhl úřadu podmínky.

Naopak stále čeká na schválení další akvizice Rockawaye - dvojka mezi českými e-shopy Mall.cz. Jeho koupi skupina oznámila skupina společně s Heurékou loni v říjnu. Obě firmy také Rockaway kupoval dohromady za 5,4 miliardy korun od stejného prodávajícího - jihoafrického Netrail Holdingu (psali jsme zde). „Jedná se o dvě oddělená řízení, přičemž to druhé stále posuzujeme,“ potvrdil Švanda.