Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fiasko s mýtným tendrem? Problém jsou rotující ministři, míní úředník

  4:55
V Česku je málo lidí, kteří s mýtem pamatují tolik jako Václav Nestrašil. Ředitel úseku elektronického mýta na Ředitelství silnic a dálnic již od roku 2012 své nadřízené upozorňoval na časový skluzu v přípravě soutěže na nového provozovatele mýta. Marně. „Největší problém mýta byli ministři – než se stihli zorientovat, odešli,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz.

Václav Nestrašil, šéf mýta na Ředitelství silnic a dálnic. | foto:  František Vlček, MAFRA

Ministerstvu dopravy předminulý víkend po letech tápání nezbylo nic jiného než podepsat se sdružením Kapsch prodloužení stávající smlouvy na další až tři roky.

Prodloužení smlouvy, na rozdíl od řady kritiků, považuje Nestrašil v rámci nastalé situace za úspěch. „Myslím, že ačkoliv bylo uzavření dodatku již delší dobu avizováno, řadu kritiků jeho podpis zaskočil. Zřejmě již nevěřili, že by ministerstvo dopravy bylo schopné naplnit to, co si samo předsevzalo,“ říká Nestrašil v prvním velkém rozhovoru.

Mluvíte o úspěchu, ale opozice i koaliční partneři rozhodně ministerstvo nechválí, případ bude řešit policie...
Zvolené řešení bylo v dané chvíli jediné možné a v podstatě i nejrozumnější. Zabránilo se kolosálnímu průšvihu v podobě toho, že stát bude přicházet o deset miliard vybraného mýta ročně a že naše dálnice zaplaví další tisíce kamionů ze zahraničí. Navíc nikdo nevěděl, kam doputují více než dvě miliardy korun mýta vybraného v posledním čtvrtletí letošního roku, když by se systém od 1. ledna vypnul, jak by se vypořádaly závazky s palubními jednotkami. Je toho více.

Kde se stala chyba, že se místo soutěže podepisuje smlouva s Kapschem? A ještě o víkendu?
Důvodů je víc, ale tím hlavním je personální nestabilita ve vedení resortu dopravy. Za šest let tu bylo sedm ministrů. Většina z nich přicházela s tím, že mýto je průšvih, a že se ho dlouhodobě nedaří řešit, z čehož pak vyvodili mylný závěr, že s ministerstvem přebírají také neschopné nebo dokonce zkorumpované úředníky, o jejichž odborný názor se nelze opřít. Nikoho z nich přitom nenapadlo, že se stejnou filozofií k úředníkům přistupovali i všichni předchozí šéfové úřadu, a že tudíž těmto úředníkům nikdo pořádně nenaslouchal, ačkoliv toho o daném problému věděli nejvíc. Mýto pak přicházeli řešit lidé, kteří o fungování státní správy nevěděli nic a kteří se i v problematice mýta orientovali jen teoreticky.

Václav Nestrašil, ředitel úseku elektronického mýta na Ředitelství silnic a dálnic.

Což byl i případ současného ministra, který na začátku říkal, že mýto není takový problém, a pak přicházel s lidmi, kteří se tvářili, jak mýtu rozumějí, a postupně od něj dávali ruce pryč.
Považuji za nepatřičné komentovat práci svých nadřízených, natož svého ministra. Obecně mohu potvrdit, že každý ministr potřebuje několik měsíců na to, aby se zorientoval, obzvláště pokud vstupuje do státní správy jako nováček. Až ministru Ťokovi se podařilo přežít ve funkci déle než rok, díky čemuž se věci konečně daly do pohybu. Dnes má díky tomu stát uvolněné ruce pro řešení budoucnosti, hlavně pak pro možnost vypsání otevřeného výběrového řízení na nové mýto.

Ministr se pod smlouvu nepodepsal. Tvrdí, že se podepsat chtěl jeho náměstek Jakub Kopřiva. Je to reálná verze?
Já Jakuba Kopřivu znám jako vysoce charakterního člověka, který se nikdy neschovává před svou zodpovědností. Zároveň si je stejně jako já jistý tím, že pracovní tým pod jeho vedením dosáhl maxima možného a že se za odvedenou práci rozhodně nemusí stydět. Málokdo si uvědomuje, kolik práce se na sepsání dodatku odvedlo. Výsledkem více než půlročního snažení mnoha specialistů je přes tři sta stránek vysoce odborného textu, který řeší součinnost Kapsche při předávání systému novému provozovateli, či ukončení chodu tohoto systému, pokud si stát bude stavět systém nový. Byl zrušen kontroverzní dodatek o výstavbě mýtných bran po roce 2016 a byly vyjednány podmínky pro zavedení Evropského mýta, což je letitý dluh státu vůči Evropské unii. Podařilo se vyjednat takřka třetinovou slevu oproti současným cenám, s čímž také nikdo nepočítal, a mohl bych pokračovat.

Kapsch byl v luxusní roli, kdy si mohl říct v podstatě cokoliv. Jak hodnotíte dosažené dohody z pohledu peněz? Nešlo zlevnit více?
Obával jsem se, že když se dodatek bude podepisovat až za pět minut dvanáct, takže dosažená sleva nebude nijak velká, což by byla voda na mlýn všem kritikům. Výsledek je pro mě však velmi milým překvapením. Je nutné si uvědomit, že nejde jen o dobrou vůli Kapsche, ale že na nákladech provozu mýta se podílí množství dalších subdodavatelů, a vím o tom, že někteří z nich situace skutečně zneužili a Kapschi ze svých cen nezlevnili vůbec nic. Díky nově vyjednané ceně se od příštího roku s nákladovostí provozu systému dostaneme na hranici 15 procent, což je úroveň, která je srovnatelná s nejvyspělejšími evropskými zeměmi.

Celé jednací řízení začalo i skončilo o víkendu, jedním z důvodů bylo vyhnutí se námitkám SkyTollu, které každý den posílal na ministerstvo. Bylo to nutné tak pospíchat?
Ano, spěch byl nutný. Součástí nového dodatku jsou totiž i ujednání o tom, za jakých podmínek bude stát nakupovat například nové jednotky OBU či uvádět do provozu nové mýtné brány – a tady už nám začaly hořet termíny. Již delší dobu například víme, že během září nám dojdou zásoby palubních jednotek, a že nově se hlásící řidiči nebudou mít tím pádem jak platit mýtné, což by byl velký malér. Bez uzavření dodatku bychom je nemohli včas objednat.

Jaká byla podle vás role SkyTollu? Státu nabídli, že budou levnější než Kapsch.
Jejich aktivity chápu pouze jako snahu o zviditelnění se na trhu, kde by do budoucna chtěli působit. Sami museli vědět, že neexistuje žádná právně průchozí varianta, jak by jim stát mohl zadat zakázku bez výběrového řízení, a nemohli to tedy myslet vážně, ačkoliv tvrdí opak.

Nový provozovatel mýta vzešlý ze soutěže má být známý do dvou let. Mluví se stále o technologicky neutrální soutěži, ale je vůbec možná?
Slovní spojení „technologicky neutrální“ je hodně nešťastné. Vždycky bude jedna z technologií ve výhodě, a to podle toho, co se stát rozhodne zpoplatnit. Vášnivé spory o to, zda u nás pokračovat s mikrovlnnou, či nově zavést satelit, aniž bychom přitom věděli, co chceme v budoucnu zpoplatňovat, bych přirovnal k rodinné hádce o to, zda si nedělní oběd uděláme na grilu, nebo v troubě, aniž se předtím shodneme na tom, co vlastně chceme v neděli obědvat.

A už je nějaká koncepce definující, co by se u nás mělo v příštích letech zpoplatňovat?
Bohužel není. A co je ještě horší, na její tvorbu nám už ani nezbývá čas. Podle vládou schváleného harmonogramu bychom totiž měli do konce roku podepsat smlouvu s projektovým manažerem, což se snad povede, a ten by pak do léta roku příštího měl připravit onu velkou „technologicky neutrální“ soutěž na nové mýto. Prostor na diskusi o změně stávající koncepce zpoplatnění je tedy nulový.

Takže vše zůstane při starém, což znovu favorizuje Kapsch...
Pokud se nic nezmění a zůstaneme pouze u zpoplatnění páteřní dálniční sítě, pak budou mikrovlnné systémy v určité konkurenční výhodě. Kapsch má přitom s jejich provozováním bohaté zkušenosti, které se násobí perfektní znalostní sítě komunikací v Česku.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

V USA vzniká další vysokorychlostní železnice. Spojí Las Vegas a Kalifornii

23. dubna 2024

V pondělí se v USA zahájila výstavba nové vysokorychlostní železniční tratě. Projekt společnosti...

KOMENTÁŘ: Budou ještě někdy v Česku nízké a předvídatelné ceny energie?

23. dubna 2024

Premium Po energetickém cenovém šoku je na stole otázka: Lze ještě vůbec někdy doufat v nízké a...

Větší než největší. Rekordní 3D tiskárna umí vytvořit víc domů najednou

23. dubna 2024  19:26

Univerzita v americkém Maine představila novou výkonnou 3D tiskárnu, která je schopna vytvářet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...