Za automobil s technikou pětačtyřicet let starého fiatu zaplatí Rusové po sešrotování svého starého vozu v přepočtu asi 62 tisíc korun. Bez šrotovného by žigulík stál okolo sto tisíc korun, státní prémie za likvidaci vraku tak činí třetinu ceny auta.
A právě to je důvod, proč si od ruského šrotovného příliš neslibuje třeba Škoda Auto. Základní verze fabie i se šrotovným vyjde v přepočtu na 213 tisíc korun. "AvtoVAZ (výrobce značky Lada – pozn. red.) získá nejméně 80 procent z objemu šrotovného," odhadl šéf ruského zastoupení Škodovky Petr Janeba. Česká značka podle něj na trhu prodá díky šrotovnému asi 2 000 aut.
EvropskéŠrotovnéKolik státy loni přispívaly na nová auta: Německo 2 500 eur |
Podmínky pro získání ruského šrotovného jsou podobné těm západoevropským. Auto musí být starší deseti let, majitel, který chce prémii získat, jej musí vlastnit aspoň rok. A dostane za něj slevu 50 tisíc rublů, tedy asi 32 tisíc korun.
Zásadní rozdíl je jeden: slevu lze uplatnit sice na jakoukoliv značku, ale auto musí být vyrobené v Rusku. Škodovka tak může Rusům se slevou nabízet jen fabii a octavii, Ford zase modely Focus a Mondeo.
Paradoxně třeba Nissan, který má v nabídce několik levnějších modelů, nemůže za autovrak Rusům nabídnout nic jiného než teréňák X-trail. "Celkem je možné koupit asi pětašedesát modelů ruských i zahraničních značek vyrobených v Rusku," přiblížil ministr průmyslu Viktor Christěnko.
Jedno vrakoviště na sto tisíc čtverečních kilometrů
Vláda na podporu místního automobilového průmyslu vyčlenila 10 miliard rublů, tedy asi 6,3 miliardy korun, což je sedmina toho, co vydává Německo. Chce tím zabránit dalšímu propadu trhu s osobními auty, který se loni zhroutil o polovinu. Nezájem Rusů o nová auta odnesl právě AvtoVAZ, automobilka je už rok prakticky závislá na státní podpoře, která mnohonásobně převyšuje částku vyčleněnou na šrotovné.
Sami Rusové opatrně spekulují o tom, jestli šrotovné neskončí blamáží. "Nemáme dostatečnou kapacitu pro zpracování autovraků," připustil v lednu premiér Putin. Přeloženo do západoevropštiny: v zemi o rozloze čtyř Evropských unií je takových míst 153. Ve dvěstědvacetkrát menším Česku jich je téměř pět set. Stát bude tedy na vzdálenost tisíců kilometrů napříč Ruskem přepravovat vraky na své náklady. Utratí za to další miliardu rublů.
Podle průzkumu Ruského centra pro výzkum veřejného mínění hodlá o šrotovné usilovat 41 procent Rusů vlastnících auta. Nejvíc jich žije na Uralu. Naopak nejmenší zájem mají obyvatelé Moskvy, Petrohradu a severozápadního Ruska.