Podle provozovatele internetového portálu e-hracky.cz Pavla Špačka ovlivňuje přání dětí především televize. Rodiče tak budou shánět pod stromečky dárky na motivy oblíbených filmů a seriálů. Hitem tuzemského předvánočního trhu bude podle Špačka ale chrochtající koš pro děti a elektronická střelnice, které aspirují na titul Hračka roku.
Přestože mají zákazníci možnost výběru z pestré palety moderních interaktivních hraček, stále více Čechů se vrací k tradičním českým hračkám. "Jak přiznávají i jejich výrobci, dosahuje prodej oproti loňskému roku i dvojnásobné výše," řekl Špaček. Na výsluní se tak opět dostává například oblíbená stavebnice Merkur.
Obchodníci se nejen neustále přizpůsobují měnícímu se vkusu dětí a rodičů, ale snaží se ho i sami vytvářet. Tuzemští obchodníci zatím nezacházejí tak daleko jako například podnikatelé v USA a Británii, kteří loni zaplavili trh hračkami s hororovým nádechem. Málokoho tehdy na pultech hračkářství překvapili strašidelní skřítci nebo panenky s hřebíky v očích.
Češi zatím takovýmto výstřelkům příliš nepodléhají. Podle agentury Median našla loni většina dětí pod stromečkem hlavně oblečení a knihy. Rodiče průměrně utratili za dárky pro jedno dítě jeden až dva tisíce korun.
Letos české domácnosti za vánoční nákupy zřejmě utratí rekordní sumu peněz. Tržby se mohou podle odborníků vyšplhat až k 250 miliardám korun, což o pět procent více než loni. Důvodem jsou rostoucí mzdy, nižší nezaměstnanost a snadnější dostupnost spotřebitelských úvěrů.