„Na hlavním nádraží je náročný železniční provoz, který nesmíme narušit. Modernizace se proto musí rozpracovat po etapách a čekáme, že bude dokončena do čtyř let,“ řekl generální ředitel GrandiStazioni Enrico Aliotti.
VIDEO: PROJDĚTE SE NOVÝM NÁDRAŽÍM (soubor má 9,6 MB) |
V současné době italská společnost chystá výběrová řízení na dodavatele. Se začátkem stavebních prací počítá v prvním pololetí příštího roku.
„Všechna povolení se nám podařilo získat v krátkém čase. Jsem překvapen, v Itálii by bylo potřeba času daleko více,“ dodal s úsměvem Aliotti.
Podrobnosti výsledného vzhledu opraveného hlavního nádraží bude GrandiStazioni dolaďovat s Českými drahami. Už teď jsou ale některé věci jisté. „Například ze stanice metra k vlakům bude volný průchod, bez překážek a omezení,“ řekl Massimo Paglialunga, ředitel GrandiStazioni ČR.
Na zrekonstruovaném hlavním nádraží se počítá i s obchody, restauracemi, zřejmě i bankou či poštou.
Velký důraz chce GrandiStazioni klást na bezpečnost. Proto bude nádraží sledovat systém bezpečnostních kamer, v hale i okolí by se měli pohybovat policisté i zaměstnanci bezpečnostních agentur.
„Otázka bezpečnosti je zásadní. Bez ní nemá smysl se pouštět do restaurací či obchodů,“ uvedl Aliotti.
Modernizace pražského hlavního nádraží a stanic v Karlových Varech a Mariánských Lázních je součástí projektu Českých drah nazvaného Živé nádraží. Ten počítá s revitalizací více než šedesáti stanic.
Ve fázi příprav jsou už modernizace nádraží Praha Smíchov a Masarykova nádraží. „V těchto dvou případech se kromě modernizace počítá i s rozvojem přilehlých lokalit,“ dodává generální ředitel Českých drah Josef Bazala.
Pro modernizaci dalších 58 nádraží dráhy hledají partnery, princip by měl být obdobný jako v případě GrandiStazioni.
První výběrová řízení na partnery pro modernizaci prvních pěti stanic vyhlásí dráhy už 24. června. Jde o nádraží ve Františkových Lázních, Havlíčkově Brodě, Praze-Holešovicích, Teplicích a Ústí nad Labem.
„První rekonstrukční práce by měly začít v roce 2006, předání prvních objektů do užívání se předpokládá ještě v průběhu příštího roku a v roce 2007,“ řekl Bazala.
Dalšími stanicemi na seznamu určených k rekonstrukci jsou například Ostrava, Liberec, Most, Olomouc či Břeclav.