(ilustrační snímek) | foto: shutterstock

O palmový olej není zájem, jeho náhrada se potravinářům prodraží

  • 873
Málokdy dříve dokázali zákazníci ukázat takovou sílu jako při bojkotu palmového oleje. Jeho získávání devastuje deštné pralesy a potravinové firmy od jeho používání pod tlakem upouštějí. Alternativa, kterou je kokosový olej, ale vychází mnohem dráž. Přechod na jiné oleje by tak mohl vést k růstu cen potravin.

Obchodní filozofie Bohumila Volfa, šéfa společnosti Bidvest, je jasná - o poptávce rozhoduje zákazník. Jedna z největších potravinářských firem v Česku tak nyní ze svých receptur vyškrtla palmový olej. Ten by tak do dvou měsíců měl zmizet ze všech zmrzlin značky Prima, která pod Bidvest spadá.

„Ačkoliv je množství palmového oleje v naší zmrzlině minimální a objevuje se většinou v polevách, tak nás zákazník donutil, abychom změnili veškeré receptury a palmový olej nahradili jiným druhem oleje,“ říká Volf. A jeho firma není zdaleka jediná.

Česko palmový olej nezakáže. Je to věc etiky, ne zdraví, říká Jurečka

Už před časem oznámil odklon od palmového oleje výrobce pražených oříšků Alika. Dvojka na českém trhu v on-line prodeji potravin Rohlik.cz v úterý spustil na svých stránkách speciální filtr, který nakupujícím z nabídky obchodu automaticky vyřadí všechny produkty obsahující palmový olej.

Podle průzkumu prodejce odmítá palmový olej 95 procent zákazníků. „Větší zájem o potraviny bez palmového tuku pozorujeme už několik měsíců, hodně se ozývají rodiče malých dětí, kteří logicky zkoumají etikety nejpečlivěji,“ uvedl obchodní ředitel Rohlik.cz Tomáš Jeřábek.

Ne všichni výrobci si však mohou dovolit od palmového oleje upustit. Nahradit ho jinými tuky není totiž jednoduché. Na rozdíl od ostatních olejů má za běžné teploty tuhou konzistenci a rozpouští se až při 25 až 30 stupních. Je proto ideální do různých polev a krémů pro sladké výrobky, ale také na smažení, protože výsledný produkt nepůsobí příliš mastně.

Najít náhradu není snadné

„Zákazníci nám říkají, že lidé už palmový olej nechtějí, a my se jim snažíme nabídnout alternativu,“ říká Hana Dubská ze společnosti Fabio, která vyrábí řepkový a slunečnicový olej a obchoduje i s dalšími druhy olejů. U smažení v gastronomii lze podle ní náhradu najít, složitější je to však právě se sladkými výrobky. „Máme třeba kokosový olej, ale ten je dražší,“ dodává Dubská.

Výrobce by musel vyšší náklady promítnout do koncové ceny a není jisté, zda by zdražení zákazníci unesli. Jiné, tekuté oleje se zase musí pro stejnou konzistenci ztužovat, což výrobní proces prodražuje. Ministr zemědělství Marian Jurečka proto už dříve varoval, že přechod na jiné oleje může vést k růstu cen potravin.

Alika přešla při pražení oříšků na slunečnicový olej, který podle výrobní ředitelky Markéty Pavlínové vyjde na litru zhruba o deset korun dráž. Koncové ceny však kvůli tomu nezvýší. A přechod na řepkový olej se podle Volfa neprojeví ani na cenách zmrzlin Prima.

Palmový olej se sice vyskytuje v řadě produktů, celkově spotřebované množství v potravinách je ale relativně malé. I proto přes odklon řady firem od palmového oleje tuzemští výrobci jiných typů tuků zvýšenou poptávku nezaznamenali a neočekávají ji ani pěstitelé řepky.

„Objemy palmového oleje nejsou tak významné, aby jeho výpadek významně zvýšil spotřebu řepkového oleje,“ uvádí Martin Volf, ředitel Svazu pěstitelů a zpracovatelů olejnin.

Reklamní spot, který bojuje proti prodeji potravin s palmovým olejem:

24. ledna 2015