Hledání nemocí je zlatý důl farmaceutů

  • 10
Chce-li výrobce léků zbohatnout, hledá novou nemoc. Farmaceutické koncerny to dělají běžně. Nejnověji se snaží přesvědčit lékaře a veřejnost o tom, že nemocí jsou i problémy žen se sexuálním životem. V posledním vydání časopisu British Medical Journal to tvrdí australský novinář Ray Moynihan. Vše prý začíná už sponzorováním lékařských konferencí.

"Vše začalo setkáním lékařů, výzkumníků a zástupců farmaceutických firem v Cape Cod v květnu 1997, na kterém se mimo jiné probíralo, že existuje málo přesně popsaných ženských sexuálních problémů," uvádí Moynihan.

O té doby se podobných setkání uskutečnilo ještě několik. Moynihan navíc uvádí, že někteří z lékařů, kteří na toto téma publikovali své statě, měli kontakty na výrobce léků.

Článek obviňuje výrobce léčiv, že se snaží hledáním nových diagnóz nepřímo dotlačit lékaře k tomu, aby na ženské sexuální dysfunkce předepisovali chemické přípravky, jež prodávají.

Viagra chce získat monopolní postavení

Přitom potlačují možnost hledat příčiny problémů v intimním životě jinde, například v psychice.

Autor studie přirovnal tuto situaci k vynálezu a prosazení Viagry, léku podporujícího mužskou erekci a potenci.

Připomíná, že trh s tímto preparátem jen v roce 2001 přinesl firmě Pfizer 1,5 miliardy dolarů. Právě Pfizer prý spolu s dalšími více než deseti firmami patří k nejpilnějším sponzorům konferencí.

Poté, co se objevil konkurenční přípravek od firem Bayer a Lilly-ICOS, může se roční prodej přípravků na potenci rozrůst až o dvě miliardy dolarů, dodávají k tomu Financial Times.

Společnost Pfizer reagovala podle internetového serveru BBC na článek prohlášením, že nijak nepomáhá pacientkám, které pomoc potřebují. Na uvedených postupech neshledává nic neetického.