Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Radlická radiála má vlastní štolu. Postupem času se z ní stane tunel

  16:10aktualizováno  16:10
V místech, kudy povede Radlická radiála, tedy spojnice vnějšího a vnitřního pražského městského okruhu, zatím probíhá inženýrsko-geologický průzkum. Pod zemí ale už je vyražena 850 metrů dlouhá průzkumná štola, která posloužila k podrobnému popsání geologických podmínek.

Průzkumná štola, ražená v rámci projektu pražské Radlické radiály, se nachází v místě, kde vznikne dvojice tunelů s názvem „tunel Radlice“. Ten propojí Městský a Pražský okruh a jeho délka je 850 metrů. V některých úsecích povede až osmdesát metrů pod povrchem.

Radlická radiála spojuje Zlíchov přes tunel Radlice směrem k Jinonicím, kde se napojuje na Rozvadovskou spojku.

Hloubka přístupové šachty na Zlíchově je 14 metrů. Samotná ražba začala v roce 2014 a trvala do listopadu 2015, současně probíhaly průzkumné práce. Po skončení ražby mohli inženýři provést zkoušky, které nebylo možné uskutečnit v souběhu s razícími pracemi. Jednalo se například o rozpěrné či presiometrické zkoušky, které zkoumají vlastnosti hornin v okolí štoly. Nyní jsou již průzkumné práce u konce.

Šedesát litrů vody za minutu

Průzkumná štola je při stavbě velkých tunelů nutná. Má za úkol upřesnit a ověřit geologické podmínky. Zjišťuje se složení a vlastnosti hornin v podzemí, aby bylo možné zvolit co možná nejvhodnější technické řešení a stavební postupy, které se použijí při vzniku tunelu. Nezbytnou součástí je také průzkum režimu podzemních vod, ze kterého vychází návrh izolace tunelu.

Fotogalerie

„Ražba probíhala v oblasti vápenců, takže se předpokládalo, že by se mohlo narazit na krasové jevy,“ vysvětluje vedoucí projektu Jan Panuška ze stavební společnosti Subterra, která projekt realizuje. „To se skutečně stalo,“ pokračuje.

„Při ražbě štoly dělníci narazili na krasové pukliny se značným přítokem podzemních vod. Za současného stavu ze štoly čerpáme poměrně hodně vody, jeden litr za vteřinu,“ upřesňuje Panuška s tím, že se nejedná o neobvyklý jev.

Plánovaný tunel bude dlouhý 2,2 kilometrů a jeho stavba průzkumnou štolu postupně „pohltí“. Součástí celého projektu budou tři tunely a patnáct mostů. Silnice bude překonávat 140metrový výškový rozdíl mezi Zlíchovem a Stodůlkami. Stavba Radlické radiály by mohla začít na konci roku 2018.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Koruna prolomila hranici 26 za euro. Poprvé od intervencí ČNB

Česká měna ve čtvrtek poprvé od ukončení intervencí České národní banky prolomila hranici 26 korun za euro. Koruna dopoledne krátkodobě posílila na 25,995 Kč...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Drahé máslo? Dojnice a Evropská unie

Pohled na cenu másla nyní možná zákazníka vyděsí, ale za průměrný plat si ho koupí víc než v roce 1989. A za to, že stojí okolo padesáti korun, mohou i hloupé...  celý článek

Stav budovy pražského Hlavního nádraží 17. října 2016
V nádražích budou sídlit úředníci i policisté, rekonstrukce se zpožďují

Rok po převodu nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty se opravy železničních stanic rozbíhají pomaleji, než stát původně předpokládal....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.