Deníku to řekl informovaný zdroj z úřadu, který si nepřál být jmenován. "Na devadesát procent bude tendr zrušen," citovaly ho Hospodářské noviny.
To ale vzápětí šéf antimonopolního úřadu vzáptětí popřel s tím, že ve čtvrtek na úřad dorazila další dvě doplnění. "Čili dneska hovořit o tom, že v pondělí vydáme rozhodnutí, a případně jaké bude, je směšné a ten zdroj evidentně byl informován špatně," řekl Pecina Radiožurnálu.
Úřad měl původně verdikt vynést už začátkem týdne, pak si vyžádal prodloužení termínu až do dalšího pondělí. Ve čtvrtek si požádal o další dva dny, protože jeden z účastníků požádal o doplnění svého podání.
Na úřad se obrátily dvě firmy: italská Autostrade a švýcarské konsorcium Mytia.
Nabídka Mytie byla ze čtyř podání úplně nejlevnější. Vyšla o sedm miliard lépe než návrh vítězného Kapsche. Tři firmy ze čtyř, kromě Autostrade a Mytie ještě konsorcium A-Way a AŽD, ale byly z řízení vyloučeny ještě před samotným rozhodnutím - převážně pro formální chyby podání.
Mýtné má začít na českých dá lnicích fungovat od leda příštího roku. Proto je nejvyšší čas, aby se podepsala smlouva a systém se začal budovat. Ministerstvo dopravy ale zatím žádnou smlouvu podepsat nesmí. To mu totiž zakázal antimonopolní úřad (více zde). Nové výběrové řízení by trvalo měsíce. Pokud Kapsch proti rozhodnutí úřadu podá rozklad, může být zdržení obdobné.
Soutěž na mýtné provázely pochyby od samého počátku. Některé firmy se do řízení ani nepřihlásily, protože zadání bylo podle nich nastaveno na míru právě firmě Kapsch.
Celý tendr navíc může mít politickou dohru. Premiér Paroubek, který už dříve řekl, že za kauzu je zodpovědný ministr dopravy. Pan Šimonovský by se měl zachovat jako chlap. Nějaké výběrové řízení proběhlo, proběhlo na jeho ministerstvu a měl by nést následky. Doufám, že vše proběhlo v mezích zákona,“ řekl premiér.
S tím se ale Šimonovský nehodlá smířit. "Zadávací podmínky veřejné zakázky na zavedení elektronického mýtného projednala vláda a není tam můj podpis, ale podpis premiéra Jiřího Paroubka," tvrdí.
Objevily se navíc spekulace, že aféra nakonec dobře poslouží premiérovi. Podle článku deníku Final Word je totiž možné, že v případě, že antimonopolní úřad tendr skutečně zruší, Paroubek nahradí lidovecké ministry ve vládě. Lidovci v kabinetu mají tři křesla. Kromě ministra dopravy se jedná ještě o ministerstvo zahraničí a ministerstvo životního prostředí.
Zařízení na mýtné chtěli v Česku postavit a provozovat čtyři zájemci. Sdružení Mytia, které tvoří Ascom Fela s Damovem a ABD Group, nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun. Společnost Autostrade určilo cenu na 17,5 miliardy a Kapsch na 22 miliardy korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Cena měla hrát při výběru vítěze 60procentní roli, připomněla ČTK.