Počítač se odpojí a vytočí nové číslo.
Místo osmnácti korun za hodinu se však platí cena výrazně vyšší. Třeba i šedesát korun za minutu.
"Cena za hodinu připojení se tak může vyšplhat až na několik tisíc korun," upozorňuje Vladan Crha z Českého Telecomu, který připojuje drtivou většinu českých domácností telefonní linkou k internetu.
Loni Sdružení na obranu spotřebitelů posbíralo zhruba sto dvacet lidí, kteří reklamují výši svého telefonního účtu. Celková částka se u nich vyšplhala přes dva miliony korun.
"Předali jsme údaje policii, která celou věc stále šetří," říká Karel Pavlík ze sdružení.
Po loňské zkušenosti, kdy Telecom varoval před drahým přesměrováním, se situace na krátkou dobu zlepšila.
"Podvodné firmy ale jen odešly k jinému operátorovi a situace se opakuje. Provoz na těchto linkách se vrátil do původních kolejí," říká Crha. Do července dostal Telecom 1600 reklamací kvůli příliš vysokému účtu za vytáčené připojení k internetu.
Za celý loňský rok to bylo dva tisíce reklamací s průměrným účtem 5 tisíc korun. Reklamace dnes už znovu dosahují milionových částek. Většina reklamací přitom končí neúspěchem. Lidé musí několikatisícovou částku za telefonní účet zaplatit.
Stejně dopadne drtivá většina odvolání k telekomunikačnímu úřadu. Loňský rekordman s měsíčním účtem za 115 tisíc korun sice letos nebyl překonán, ale padesátitisícová hranice už padla.
V USA zasáhly, v Česku se neděje nic
Zatímco například ve Spojených státech telekomunikační úřad s podnikavci, kteří vydělávají na lidské nezkušenosti, zatočil a zmrazil jejich účty, v Česku se neděje nic.
"Nemáme pro něco podobného zákonné možnosti. Podobně postižení zákazníci se musí obrátit na policii a soud," radí šéf telekomunikačního úřadu David Stádník.
Zatím úřad alespoň v nových povoleních nařizuje, aby každý výrazně upozornil na to, že dochází ke změně připojení k internetu. Ke zneužívání linek s vyšší cenou dochází v devíti z deseti případů v sítích alternativních operátorů.
K těm potom plyne většina z účtované částky a dělí se mezi operátora a provozovatele linky. Zákazníci si ovšem stěžují u Telecomu, přes jehož telefonní síť se připojují.
Letos na začátku roku internetoví podvodníci nejčastěji zneužívali Aliatel, přes kterého šel největší provoz. Ten se však s Telecomem dohodl na postupu proti podobným podvodníkům a černého Petra nyní drží České Radiokomunikace.
Ty podle svého mediálního zástupce Pavla Kočiše denně prověřují, zda je u odkazů na přesměrování uvedeno upozornění na vybíranou částku, a proto odmítají podíl na jakémkoliv podvodném přesměrování.
Telecom proto chce s dalšími operátory zavést společná pravidla pro poskytování připojení k draze placeným stránkám. "V řadě zemí Evropy se tak operátoři dohodli a pomohlo to," říká Crha.
Samotný Telecom nabízí blokování hovorů na čísla s vyšší cenou, software, který přesměrování zamezí a zároveň ukončuje připojení po 20. minutě. Problém s drahým přesměrovaným připojením se týká pouze vytáčeného připojení z telefonní linky či ISDN.
Jak se bránit vysokému účtu za telefon (u vytáčeného připojení k internetu Blokování hovorů • stálé blokování volání na linky se zvláštním tarifem (zdarma) • blokování jen v určenou dobu (70 Kč měsíčně) Použití ochranných programů • antidialer - například Optim Access Dial na webových stránkách Telecomu zdarma • antivirový program Prevence • zvýšená opatrnost při prohlížení internetu • neznámé soubory otevírat jen pokud je známý obsah • aktualizace ochranných programů |