Oktoberfest má hodnotu přes miliardu eur. Nasytí pivovary i výrobce krojů

  • 46
Mnichovský Oktoberfest je nejen svátkem všech pivařů, ale především dobře fungujícím strojem na peníze. Zatímco návštěvník odchází chudší v průměru o 60 euro, bohatnou restauratéři, obsluha i výrobci krojů.

Indický pár s dětmi, skupinka japonských turistů, dvě slečny s brazilskou vlajkou - všichni v tradičních bavorských krojích tvoří společně se stovkami Němců masu lidí, valící se ulicemi Mnichova za jediným cílem. Tím je Terezina louka, místo konání největšího pivního festivalu světa Oktoberfest, který odstartoval uplynulou sobotu.

Během šestnácti dní dorazí na Wiesn, jak se louce a tedy i celému festivalu v bavorském nářečí běžně říká, kolem 6,5 milionů lidí. Ty je potřeba nejen zásobovat pivem, ale i nasytit, ubytovat či přepravit. To je obrovský ekonomický potenciál, který si město Mnichov si nechalo vyčíslit. Hodnota Oktoberfestu je jedna miliarda eur, tedy přes 27 miliard korun. Kdo se o tyto peníze dělí?

1. Pivovary

Loni se na Oktoberfestu vypilo 7,4 milionů litrů piva. Rok 2014 byl také prvním, kdy restauratéři prolomili psychologickou hranici a za tuplák si začali účtovat více než deset euro. Letos stál litr v průměru 10,40 euro, pokud se tedy vypije zhruba stejné množství jako loni, vyšplhají se tržby jenom za pivo na 77 milionů euro, tedy přes dvě miliardy korun.

2. Restauratéři, zemědělci, potravináři

Návštěvníci Oktoberfestu však nepijí jen pivo. Podle serveru Wiesenpotral.de se na Oktoberfestu sní 116 celých volů, 85 telat, 120 tisíc párů vepřových párků, 510 tisíc kuřat a 59 tisíc pečených kolen. V průměru utratí každý návštěvník za jídlo, pití nebo atrakce přímo na Oktoberfestu 59,25 euro. Dohromady vydají pouze v lokalitě festivalu 373,3 milionů euro, tedy přes deset miliard korun.

3. Hoteliéři

Návštěvníci však neutrácejí jen v areálu festivalu, ale i mimo něj. Žně mají především hoteliéři. Rezervovat pokoj dopředu je nutností, host si navíc oproti zbytku roku značně připlatí. Například za nejlevnější ubytování v hromadném pokoji v hostelu se běžně lze vejít do 700 korun za noc. Nyní však ceny vyskočily nad dva tisíce korun. Podle propočtů města zaplatí návštěvníci Oktoberfestu za ubytování dohromady 400 milionů euro, asi 11 miliard korun.

4. Dopravci

Šest milionů návštěvníků se musí na Oktoberfest nějak dostat a jelikož abstinovat jede na pivní festival málokdo, většina lidí nechává auto doma. Osmapadesát procent hostů jsou sice Mnichované nebo obyvatelé blízkého okolí a nemusí se tedy dostávat nijak daleko, městská hromadná doprava nebo taxikáři jsou však vytíženi na sto procent. Mnichovský dopravní podnik MVV přepraví během festivalu o čtyři miliony lidí víc než obvykle. Celkem pak pivaři ve městě, tedy mimo areál Oktoberfestu, utratí 295 milionů euro. To je téměř osm miliard korun, z nichž nemalou část tvoří náklady na dopravu.

5. Výrobci krojů

Zatímco jinde by člověk v tradičním bavorském kroji budil pozornost, na Oktoberfestu naopak nezapadá ten, kdo nechal „Dirndl“ nebo „Lederhose“ doma. Téměř dvě třetiny hostů jsou sice Bavoři, kteří s největší pravděpodobností už kroj vlastní, stále však zbývá početná skupina cizinců. A nemálo z nich si kroj extra kvůli festivalu kupuje. Prodejny módy v bavorské metropoli jim vycházejí vstříc a konvenční sortiment vymění během festivalu za kroje. Nejlevnější komplety lze sehnat od 65 euro. Kdyby si je pořídila zhruba polovina z nebavorských návštěvníků festivalu, tržby za prodej krojů se vyšplhají na 61 milionů euro. To je 1,6 miliardy korun. (Více o bavorských krojích si můžete přečíst zde)

6. Obsluha

Oktoberfest zaměstnává přes 13 tisíc lidí. Servírky a číšníci nemají lehkou práci. Musí pracovat 16 dní vkuse a roznášet i deset litrových piv najednou. Na druhou stranu výdělky jsou nadstandardní. Podle deníku Münchner Abendzeitung si lze během festivalu vydělat až 15 tisíc euro, tedy 405 tisíc korun. To je více než berou topmanažeři největších státních podniků. Číšník Walter Straubinger však upozorňuje, že na takové sumy si přijde jen malé procento z obsluhujících, kteří se starají o VIP stoly prominentů. „Týká se to asi jen pěti procent lidí. Většina z nás si vydělá v průměru 5200 euro,“ říká Straubinger. I to je však i na německé poměry slušný „vedlejšák“. Většina obsluhujících má totiž jiná zaměstnání, kde si kvůli Oktoberfestu bere dovolenou.

7. Mnichov

Překvapivě město Mnichov, jakožto organizátor Oktoberfestu, na akci přímo příliš nevydělává. „Náklady města na organizaci a přípravu lokality činí pět milionů euro, které se vrátí na prodeji licencí a nájemném,“ říká Wolfgang Nickl z hospodářského odboru města Mnichova. Radnice tedy zůstává zhruba na nule, nebylo tomu tak však vždy. Jak třeba upozornil rakouský deník Der Standard, před pěti lety skončilo město v mínusu 350 tisíc.

Na druhou stranu Mnichov značně profituje z vybraných daní ze zboží a služeb, kterého se díky Oktoberfestu prodá mnohem větší množství. I proto si Oktoberfest cenní na zmíněnou miliardu euro. Těžko vyčíslitelná, avšak možná důležitější než příjmy města, je pak prestiž, jakou organizace největšího pivního festivalu Mnichovu dává.

„Reklamní hodnota Wiesn sice není měřitelná, ale pověst, kterou Mnichov díky Oktoberfestu na národní i mezinárodní úrovni má, se projevuje v počtu turistů,“ říká mluvčí festivalu Gabriele Papke.