Forvard bostonských Bruins a české reprezentace David Pastrňák zakončuje v zápase proti Švédsku. Vidělo to téměř 1,5 milionu diváků.

Forvard bostonských Bruins a české reprezentace David Pastrňák zakončuje v zápase proti Švédsku. Vidělo to téměř 1,5 milionu diváků. | foto: ČTK

Hokej frčí v televizi i hospodách. Sledovanost překonává loňský šampionát

  • 19
Nad očekávání úspěšný vstup českých hokejistů do mistrovství světa v Rusku zaujal fanoušky. Svědčí o tom nejen objem prosázených peněz, ale například i sledovanost přímých přenosů, která byla v posledním zápase vyšší než na loňském šampionátu v Praze a Ostravě.

Nezdálo se, že po loňském hokejovém šílenství, které provázelo rekordně navštěvované a sledované mistrovství světa v Praze a Ostravě, by se letošní ruský šampionát mohl této metě jen přiblížit.

Avšak podceňovaný tým plný neznámých nováčků často z domácí soutěže táhne. Pociťují to zejména sázkové kanceláře, televize, ale i hospodští.

Na úvodní duel s domácími favority z Ruska se podle České televize a elektronického měření společnosti Nielsen Admosphere sice dívalo „jen“ 1,18 milionu televizních diváků – výrazně méně proti úvodním zápasům z loňského šampionátu – ale překvapivá výhra nad Rusy fanoušky nakopla.

Pondělní zápas Vůjtkova výběru se Švédskem už sledovalo bezmála 1,5 milionu diváků, což je o 120 tisíc víc než zahajovací utkání loňského šampionátu v Praze se stejným soupeřem.

Ještě víc se hokejová horečka projevuje na tržbách sázkových kanceláří, které přitom loni hovořily o rekordním zájmu sázkařů. Navíc jim vyhovují překvapivé výsledky, ke kterým se řadí i vítězství Čechů nad Rusy. Prohra favoritů totiž zpravidla znamená prohru většiny sázkařů, zatímco bank bere sázková kancelář (více jsme psali zde).

Fandit přímo? Víza do tří týdnů

Podle psychologa Tomáše Vašáka táhne příběh i okolnosti. „V této vypjaté době plné závažných témat hokej představuje jistou úlevu. Navíc podceňovaný tým, který vítězí, v nás vyvolává pozitivní pocity. Lépe se s týmem dokážeme identifikovat,“ říká Vašák.

Roli podle něj může hrát i místo turnaje. „Alespoň já to tak cítím. Neznámý tým z malé země chce ukázat sílu v putinovském Rusku. To má jistou symboliku,“ dodává psycholog.

Hokej táhne víc i bez Jágra. Češi sází, i když zatím spíše prohrávají

Úspěchy českých hokejistů povzbudily některé fanoušky k cestě na zápasy do Moskvy. Bohužel narazili na základní zádrhel.

„Museli jsme v posledních dnech odmítnout několik desítek klientů, neboť neměli vyřízené vízum. To opravdu nejde nechávat na poslední chvíli. My ho standardně vyřizujeme do tří týdnů,“ říká Ladislav Peška, jednatel cestovní kanceláře Slan tour, která se zájezdy za sportem zabývá. Na stadion se tak na poslední chvíli dostali jen ti, co vízum, třeba kvůli práci, mají vyřízené stabilně.

Navíc cena zájezdu na turnaj v Rusku, která zahrnuje letenku, ubytování a vstupenku na zápas, se pohybuje v rozsahu od 15 do 30 tisíc korun, což je pro některé fanoušky příliš. „Oproti turnaji v Německu či Rakousku, kam si zajedete i na méně atraktivní zápas, do Moskvy se létalo hlavně na zvučné soupeře,“ dodává Peška.

Radost mají i pivovary

Z hokejové horečky se těší pivovary a sportovní bary, kam lidé vyrážejí sledovat zápasy s přáteli. „Pokud hraje národní tým, na spotřebu piva v hospodách a restauracích mají tyto turnaje vždy pozitivní vliv. Především hokejové a fotbalové turnaje táhnou,“ říká Pavel Barvík, mluvčí Staropramenu, který provozuje také restaurace Potrefená husa.

Podle něj však začne být v restauracích skutečně husto až na vyřazovací souboje. Na odhady, kolik piva se během turnaje vytočí třeba ve srovnání s loňským turnajem, je podle něj ještě brzy.

Podobně hovoří také zástupci pivovaru Krušovice ze skupiny Heineken. Právě středočeský pivovar je hlavní pivní značkou šampionátu. Všudypřítomné nápisy na mantinelech a další marketingové aktivity jí mají pomoci prorazit na zahraničních trzích.

„Krušovice jsou oblíbené v zemích, kde je hokej velmi populární, jako jsou například Rusko, Švédsko, Pobaltí nebo Slovensko. A právě na posílení pozice značky bude kladen velký důraz,“ říká Lenka Kroupová, manažerka značky Krušovice. Ani ona nechce předjímat, jak se letošní mistrovství na výsledcích firmy projeví.

Hospody v centru Prahy ale mají jasno, jaký turnaj pro ně byl úspěšnější. „Náš podnik obecně stojí hodně na cizincích, a těch tu bylo během pražského šampionátu mnohem víc. Současný divácký zájem se s tím zatím nedá srovnávat,“ říká třeba Alexandr Novanský, majitel Lion & Ball Sportsbaru nedaleko Staroměstského náměstí.