Nejhorší řešení ze všech možných. Tak označuje starosta nedalekých Přílep Rudolf Solař křižovatku, která do dvou let vznikne mezi Přílepami a Holešovem. Dlouho diskutovaný a očekávaný obchvat se začne stavět v dubnu.
Holešovu má zajistit spojení průmyslové zóny s okolím a také ulevit od dopravy. Především té, která míří ze Zlína do Bystřice pod Hostýnem a dál, třeba na Přerov nebo dálnici k Ostravě a státní hranici.
Kromě toho má obchvat tvořit jednu ze tří hlavních spojnic průmyslové zóny v Holešově s okolním světem. Od města současně oddělí jeho místní část Žopy a také právě Přílepy.
Nová silnice totiž přetne poměrně frekventovanou a hlavně jedinou cestu z Holešova do Přílep, respektive Lukovečku.
"Přímé křížení dvou silnic vidím jako velmi nebezpečné řešení a celou dobu, kdy se o obchvatu jednalo, jsem na to upozorňoval. Ale na stavbu kruhového objezdu nejsou peníze a ani vůle," tvrdí Solař.
Obchvat stojí 380 milionů korun
Kraj se brání, že stavět kruhový objezd nebo mimoúrovňovou křižovatku není v jeho silách. I tak totiž bude obchvat stát 380 milionů korun. "Tato částka je vysoko nad poměry Zlínského kraje. Obavy chápu, ale je celá řada podobných křižovatek, kde nejsou problémy," reagoval krajský radní pro dopravu Jaroslav Drozd.
Oficiální odhady toho, jak hustá doprava na obchvatu bude, nejsou k dispozici. Hodně bude záležet na tom, jestli se podaří naplnit průmyslovou zónu.
Jestliže ale kraj investuje stamiliony do stavby nové silnice, pravděpodobně počítá s tím, že cesta bude vytížená. To ostatně naznačil i Drozd.
"Holešovu reálně hrozí takový nápor dopravy, jaký zažíval donedávna Hulín. Když je postavený dálniční přivaděč u Hulína a nenavazuje na něj rychlostní R 49, mělo by město brzy velké potíže," řekl.
Cesta přetne cyklostezku
Prakticky stejná situace nastane na obchvatu Holešova hned dvakrát, krátce za sebou. Kromě Přílep totiž odřízne od města i jeho místní část Žopy. Ty mají zhruba 400 obyvatel, kteří spoléhají na to, že město dodrží slib a pod novou silnicí pro ně postaví podchod pro pěší a cyklisty. Obchvat totiž přetne nejen příjezd do místní části, ale i prakticky novou cyklostezku.
"O tu jsme dlouho bojovali, školáci léta chodili do Holešova po silnici mezi auty. Cyklostezka je bezpečná i pro chodce a bylo by nesmyslné ji přerušit křižovatkou," tvrdí předseda osadního výboru v Žopech Luděk Hradil.
Na podchodu se dohodl s vedením města. "Postavíme ho zároveň s tím, jak bude vznikat silnice. Kolik to bude stát, ještě není jasné, ale odhadem mezi 5 a 10 miliony korun," podotkl starosta Holešova Zdeněk Janalík.
O stejné řešení usilovalo i vedení Přílep. "Byl jsem u všech jednání o obchvatu, měl jsem za to, že se nám podařilo podchod prosadit. V konečné verzi ale není. Silnice do Přílep je přitom součástí značené cyklotrasy do Hostýnských vrchů," zlobí se Solař.
Obec sama se do stavby podchodu pustit nemůže, křižovatka je totiž na katastru sousedního Holešova. Jeden most ale obchvat přece jen mít bude: povede nad železniční tratí v okrajové místní části Holešova, Dobroticích.