Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cestovky jsou pod tlakem. Kvůli konci charterů HCA přicházejí o klienty

  8:03aktualizováno  8:03
Velká změna v českém byznysu letů na dovolenou přivedla řadu tuzemských cestovních kanceláří do potíží s organizací letní dovolené. Kvůli konci Holidays Czech Airlines, které od 1. května zcela opouští trh charterových letů, museli prodejci zájezdů hledat náhradního dopravce. Převážnou většinu letů nakonec převezme Travel Service.

Kvůli konci Holidays Czech Airlines řeší cestovní kanceláře odliv klientů. | foto: Profimedia.cz

Změny vyplývají na povrch až nyní, kdy cestovky narychlo uzavírají nové smlouvy. "Něco takového se nemůže stát jinde v Evropě, jen u nás," komentoval náhlý konec HCA šéf Exim Tours Ferid Nasr. Problém se netýká cestovek, které měly už loni smlouvu s Travel Service. Z velkých hráčů jde například o cestovky Fischer, Čedok nebo Firo-Tour.

Pokud jste si koupili už na přelomu roku zájezd na letošní léto, čeká na vás možná překvapení. Poletíte jindy nebo na kratší dobu, než jste plánovali. Do potíží se dostaly hlavně středně velké cestovky, které vozí ročně řádově desítky tisíc klientů. Jednou z nich je olomoucká Akvila Travel, která vyčíslila škody na miliony korun a zvažuje, že HCA ještě zažaluje.

"Důsledky jsou pro nás katastrofální. Katalogy, které jsme vytiskli na konci listopadu, jsou nám úplně k ničemu," popisuje jednatelka Helena Počová. Cestovka sice nakonec našla náhradního dopravce – právě Travel Service – zdaleka se jí však nepodařilo nahradit veškerou kapacitu, se kterou v katalogu počítala.

"Některé destinace jsme museli zrušit, u jiných zase zkrátit délku pobytu. Z desetidenních zájezdů jsme najednou museli udělat týdenní. Katalogy nám tak jsou k ničemu," upozorňuje Počová. Někteří klienti nakonec zájezdy kvůli změně termínu zrušili.

Nepříjemná zkušenost se změnou termínů potkala také podobně velkou cestovní kancelář Viamare. "O některé zákazníky jsme kvůli tomu přišli, například o rodiny s dětmi, protože u jednoho letu přibylo mezipřistání. Začínáme sezonu se ztrátou," uvedla Lenka Běláková z Viamare. "Byli jsme vůbec rádi za to, že se nám podařilo sehnat letadlo, termíny jsme však museli měnit," potvrzuje také Lukáš Nevečeřal z Kovotour Plus.

Obavy z monopolu Travel Servis se nevyplnily

HCA se k situaci nevyjadřuje. "Smluvní vztahy nekomentujeme, jsme vázáni obchodním tajemstvím," vysvětlila mluvčí Českého aeroholdingu, do nějž HCA patří, Michaela Lagronová. Travel Service podle mluvčí Vlaďky Dufkové nabídl cestovkám dostatečnou kapacitu.

Cestovky se na jednu stranu obávají monopolu Travel Service, na druhou stranu si všichni pochvalují jeho vstřícné jednání i to, že zatím své dominantní postavení nevyužil ke zdražení. Smlouvu však dosud nemá podepsanou největší klient HCA – Blue Style. Exim Tours už smlouvu s Travel Service podepsal.

Cestovky od HCA se často musely smířit s méně atraktivními časy pro odlety, tedy mimo víkendy. Ty, které si objednávaly celé letadlo, nebudou mít navíc takovou flexibilitu jako dříve v otázce rušení letů. Cestovky navíc přišly o značku ČSA, na kterou řada klientů letících na dovolenou dobře slyšela.

Konec HCA v charterové dopravě oznámil ministr financí Miroslav Kalousek na konci loňského roku. Výměnou za to Travel Service stáhl své stížnosti v Bruselu na pomoc státu ČSA.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.